Az ember fizikai szükségleteit (kaja víz) nyugodtan kihúzhatod a listából. A Bömbös sofőrje is ugyanannyit szarik a világra mint a kétkerekes társa.
A bicónak még ha elektromos is, jóval kisebb az öko lábnyoma ha ezeket nézem:
A gyártás (több részből tevődik össze) egyik a nyersanyagszükséglet, hogy mennyivel több vas/gumi van egy kocsiban. mennyi nehezen hozzáférhető forrás kell, pl.: ritkaföldfémek? A másik hogy ebből a nyersanyagból mennyi munka/milyen bonyolult technológia használatával/árán lesz meg a járművünk.
A gépjárműveket gyártó városnyi automata robotsorok kontra bicikligyártó kicsi robotsorok :D
Fenntartás: mi kell a működéséhez,mennyi és milyen szervizelésre szorul, mennyire időtálló.
Szennyezés: a használatkor keletkező káros anyagok mibenléte és mennyisége, a szennyezés mennyi ideig marad meg stb.
És amit sokszor kihagynak a számolásokból (főleg az energiatakarékos fénycsöveknél) ha végleg elromlik mennyire újrahasznosítható, mennyi a nem hasznosítható hulladék ezek kezelése mennyibe kerül...
De biztos kihagytam még egy csomó dolgot.
Persze ez csak a lábnyom. Az ember nem ez alapján választja a közlekedést. Ha a legkisebb lábnyom alapján választanánk közlekedést akkor a szárazföldön mindenki gyalog/lovasként/ökrös-szekérrel járna.
lilaflexninja 2016. 05. 06. 12:48 | #8
Jó, tekintsünk el az autóktól, azt én is tudom, hogy káros.
De mondjuk a sima bringa, az elektromos bringa. Mennyi energiát emészt fel egy bicikli gyártása. Mennyi energiát emészt fel egy elektromotor újratöltése. Az embert etetni. Ne felejtsük a növényt is öntözni kell, a víz meg nem kútból jön legtöbb helyen, a hús sem az égből hullik, a tészta sem a fáról lóg le. Persze gondolom, hogy még ez a legkevésbé káros, csak valahogy azt hisszük, hogy óóó hát biciklivel járni mennyire öko, de nem biztos, hogy annyira. Jobb, mint autózni persze.
De mondjuk a sima bringa, az elektromos bringa. Mennyi energiát emészt fel egy bicikli gyártása. Mennyi energiát emészt fel egy elektromotor újratöltése. Az embert etetni. Ne felejtsük a növényt is öntözni kell, a víz meg nem kútból jön legtöbb helyen, a hús sem az égből hullik, a tészta sem a fáról lóg le. Persze gondolom, hogy még ez a legkevésbé káros, csak valahogy azt hisszük, hogy óóó hát biciklivel járni mennyire öko, de nem biztos, hogy annyira. Jobb, mint autózni persze.
0
VÁLASZ
vadonka 2016. 05. 06. 09:54 | #7
Bármilyen robbanó motoros jármű csúfosan elvérezne már csak azzal amennyi szennyezést az üzemanyag égése okoz. Annak előállításáról nem is beszélve. Össze se hasonlítható azzal, hogy mennyit eszik meg az ember 100-on :)
Meg persze nem feltétlen kell mekis burgerrel tömni magunkat 10km-ként, simán lehet otthon termesztett zölsdég/gyömülcs a menü, rizs, krumpli stb. Szóval a bringa ill. az elektromos dolgok magasan nyernek ha az ökológiai lábnyom a szempont.
A busz ha azt nézzük televan akkor arányaiban jobb mint egy jó nagy dög bömös amiben egy kopasz köcsög autózik. Ezek a benzintemető amerikai szarok sztem azok amik mindenképpen élen járnak a lábnyom nagyságában, aztán a kotu kamionok, és szépen lefelé. A legkisebb lábnyom mindenképpen a bringa, roller, stb. Ez nem kérdés, tanulmány nélkül is egyértelmű. Vedd csak azt alapul, hogy egy forgalmas napon lazán szmogriadó van a nagyobb városokban. Ha ugyanannyi bringás tekerne mint amennyi autós akkor erre esély se lenne.
Meg persze nem feltétlen kell mekis burgerrel tömni magunkat 10km-ként, simán lehet otthon termesztett zölsdég/gyömülcs a menü, rizs, krumpli stb. Szóval a bringa ill. az elektromos dolgok magasan nyernek ha az ökológiai lábnyom a szempont.
A busz ha azt nézzük televan akkor arányaiban jobb mint egy jó nagy dög bömös amiben egy kopasz köcsög autózik. Ezek a benzintemető amerikai szarok sztem azok amik mindenképpen élen járnak a lábnyom nagyságában, aztán a kotu kamionok, és szépen lefelé. A legkisebb lábnyom mindenképpen a bringa, roller, stb. Ez nem kérdés, tanulmány nélkül is egyértelmű. Vedd csak azt alapul, hogy egy forgalmas napon lazán szmogriadó van a nagyobb városokban. Ha ugyanannyi bringás tekerne mint amennyi autós akkor erre esély se lenne.
0
VÁLASZ
lilaflexninja 2016. 05. 06. 07:04 | #6
Érdekes dolog lenne egyszer kiszámolni, hogy mennyi energia (mekkora ökológiai lábnyom marad) felhasználásába kerül mondjuk 100 kilométert letekerni sima biciklivel, (kaja az embernek, bicikli gyártása, gumi kopása), egy ilyennel, egy robogóval, egy autóval, vonattal, busszal. Mindent beleszámolni az eszköz gyártását, a motor töltéséhez felhasznált áram előállítását, a fizikai erő kifejtéséhez szükséges kaja termesztéséhez és tenyésztéséhez felhasznált dolgokat.
Nem tudom van-e ilyen összehasonlítás, amibe mindent beleszámolnak, de engem érdekelne.
Nem tudom van-e ilyen összehasonlítás, amibe mindent beleszámolnak, de engem érdekelne.
0
VÁLASZ
https://www.kickstarter.com/projects/1266381423/geoorbital-wheel-make-your-bike-electric-in-60-sec