Ne maradj le a legjobb izékről, iratkozz fel a heti hírlevélre:
bungle
zed911 2015. 12. 14. 12:48 | #18
Butuska? Na így anyukádnak otthon te paraszt!
Előzmény: Pupuci (7) -1 VÁLASZ
palinkaman
palinkaman 2015. 12. 13. 21:24 | #17
Ennek annyi az értelme, hogy a vizsgáért valószínűleg fizetni kell majd, és büntetni is többet lehet majd. Mert az nekem ne mondja már senki, hogy azért hajt valaki át a piroson, mert nem tudja, hogy az tilost jelent. Aki eddig átment rajta egy kreszvizsga után is ugyanúgy át fog.
+1 VÁLASZ
palinkaman
palinkaman 2015. 12. 13. 21:19 | #16
És ez maga után vonja, hogy a gyereke míg le nem teszik a kresszvizsgát, nem biciklizhetnek, valamint a 65 éves nagyinak is le kell majd vizsgázni az új számítógépes kresszviszgán, különben gyalogolhat a sarki közértbe.

Illetve akkor már a gyalogosokat is kötelezhetnék gyalogosvizsgára, mert 1-ből 8 gyalogos mindig a bicikliúton kóvályog.
+1 VÁLASZ
norbertvincze
norbertvincze 2015. 12. 13. 20:16 | #15
...

pl az air show, nemzeti vágta, stb.
Vasárnap te hova mész dolgozni? vivichita futás április 19.-én volt például, ahol 26ezer egészségre vágyó polgártársunk vett részt. Ez csípi a szemed? A hájas tarlósnak biztos csípi.

Manhatten? talán úgy hogy csak new yorkban annyi ember él, mint magyarországon. Manhattenben közel 1.6 millió. Ott miért nem olyan nagy probléma, h néha lezárják a városrészt egy maraton erejéig? És mi az, hogy nem fájna, ha az emberek nem tudnának autókkal közlekedni? dugig van a város autós közlekedőkkel...
Előzmény: kalocsai.tamas (14) -2 VÁLASZ
kalocsai.tamas 2015. 12. 13. 18:39 | #14
Milyen rendezvényeket szoktak még rendszeresen az utak lezárásával tartani?
Hogy jön ide Manhattan?! Nagyon jó neked, hogy jártál már ott, de ezen kívül mit lehet a hozzászólásodból a budapesti helyzetre vonatkoztatva értelmezni?
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/bc/91/12/bc91126f42654835db25a048b1a34435.gif
Tessék, itt vannak a manhattan-i metróvonalak. Mit látni rajta? Egy 15x25 utca szélességű területen van legalább 8 vonal, saccperkábé 100 állomással. Kit érdekelne, ha mondjuk egyáltalán nem is lehetne az utakon közlekedni? Kinek fájna? Senkinek. De én, pesti proli, hogy az anyámba jussak el a munkahelyemre, ha nem az életveszélyes 3-as vonalon akarok menni (amíg lehet egyáltalán)? Csak a felszíni közlekedés marad, akkor meg inkább tegyük már lehetővé azt, hogy azok közlekedjenek az utakon (autók, buszok), akiknek az utak épültek. Ha én holnaptól olyan rendezvényt akarok, ahol a margitszigeti futókörön autóval rally-zunk 100-an, mert ott van salak is, akkor a futók örülni fognak? Meg fogják érteni? :)
Előzmény: norbertvincze (12) 0 VÁLASZ
kalocsai.tamas 2015. 12. 13. 18:31 | #13
Adtam a pluszt, de azért néhány gondolatot hozzáfűznék, hogy szerintem (!) az általad említettekkel kapcsolatban mi a valódi helyzet:
1) Igaz. Ne tanuljanak sokat, de amit tanulnak, az legyen hasznos, fontos. Az írás, olvasás, szövegértés ilyen. A KRESZ is ilyen, mert az ilyen dolgokat nem lehet önállóan, könyvből megtanulni, ezekről beszélni kell - jobb esetben gyakorolni is. A sokat szidott régi rendszerben erre volt példa (lásd a másik kolléga által említett cicás-kutyás füzetek, TV-s rövidfilmek, városligeti "mini" közlekedési oktatópálya), jobban működött.
2) A kommentem végére bemásolom, amit egy régi autósok/motorosok vs. egyéb közlekedők téma kapcsán írtam. Akkor a legtöbben egyetértettek velem, bár bizonyos dolgokat a viszontválaszok tükrében talán annál már picit árnyaltabban látok én is, de nem változtatok rajta, mert a gondolataim "szellemisége" a fontos szerintem.
3) Nagyon igazat szóltál. Mi ez, ha nem egy kis szándékos a másik orra alá történő borstörés?! Futni akarok. Hol tegyem? Kamaraerdőben? Városkörnyéki kiserdőkben? Természetben? NEEEEEEM! Bent a városban. Totál érthető. Tudom a város az övé is, de az enyém is (autóként, közlekedőként, mindenhogyan)...

Innen akkor a régi kommentem. Ahhoz a linkhez írtam, ahol egy videó kapcsán (egy motoros megáll a járdán magától (!) eleső nénit felsegíteni) egy közlekedő kolléga azt állította, hogy a motorosok között arányaiban több a gyökér, mint az autósok között:

A motorosok harmada gyökér és ez a rosszabb arány? Én is motoroztam régen, most ugyanúgy autózok, mint te és megmondom (hozzád hasonlóan kijelentő módban), hogy az autósoknak pedig minimum 90%-a gyökér.
Azért a B kategóriás jogsival vezető robogóst egy kalap alá venni a "motorosokkal" (gondolok itt most azokra, akik megtanulták a motorosra vonatkozó részét is a KRESZ-nek, illetve neadjisten még rutint és forgalmi gyakorlatot is szereztek, mielőtt kétkerékre pattantak volna)... nos az kb. annyira összemérhető és akkora igazságokra világít rá, mint a ugyanezeket a motorosokat a bringásokkal összevonni. (Elvégre az is két kerék, nem?)
Három különböző tényezőről kell beszélni: Tudás (1), sebezhetőség (2), anyagi felelősség (3). A közlekedésben a legveszélyesebb tényező általában a biciklis, mert 0 KRESZ tudása van, emellett viszont az úttesten közlekedik (jobb esetben - sic!), gyorsan mozog és az a 70-90 centi "magasság", ahol ül, már önmagában sérülésveszélyt jelent, ha onnan bármilyen okból fogva leesik. A következő veszélyes tényező a gyalogos, akinek szintén 0 a KRESZ tudása, de legalább ritkán tartózkodik a járművek közlekedésére szolgáló területen. Ezeknek autóval való találkozásában (attól függetlenül, hogy ki a hibás), mindig ők húzzák a rövidebbet. DE! Induljunk ki abból az alaphelyzetből, hogy ezek a közlekedők (gyalogos, biciklis) semmit nem tudnak a KÖTELESSÉGEIKRŐL. Elmondom a biciklisekkel kapcsolatos legfontosabb, napi szintű (!!!) tapasztalataimat:
1) Piros lámpán áthajtás (ezt említem elsőként és szerintem sokan egyetértenek vele, ha azt mondom, hogy főbenjáró bűn és összehasonlíthatatlan az ilyen bűnt elkövetők aránya az autósokkal, motorosokkal szemben). Tegnap konkrétan az Árpád út Rózsa utca kereszteződésében (mindkét irányból 2x2 sáv + kanyarodó sávok) ment át a délutáni csúcsforgalomban egy bringás a szemem láttára. Ilyet (főleg nem csúcsforgalomban), autóstól azért nagyon ritkán látni. Értem ezt úgy, hogy a piros lámpán áthajtást nem úgy értem, hogy a sárga végén lendül át valaki, vagy mivel rosszul mérte fel az áthaladási ütemet, ezért "beragad" a kereszteződés területére és mire kihajt onnan, már ráváltott a lámpa. Ezek a többi közlekedő által előre látható, felmérhető dolgok. De amikor a pirosra váltott lámpánál a bringás a sort végigelőzve előre csorog, majd miközben le sem teszi a lábát, csak egyensúlyozgatva várja a rést a kanyarodók és az egyenesen haladók szabad jelzése között, kajakra átteker a totál piroson, azt nekem senki sem tudja megindokolni... SEMMIVEL. Jegyzőkönyvön kívül: Egyébként én azt sem értem, hogy a bringásoknak miért engedte meg a KRESZ a lámpánál előresorolást, mert egyszerűen LASSÚAK, tehát azzal, hogy az ő tempójukkal fog elindulni a sor, nagy valószínűséggel feltartanak egy csomó közlekedőt. A motoros ha előremegy az nem zavar, hiszen képes ugyanolyan sebességgel közlekedni, mint az autósok - de ez csak egy kis kitekintés volt...
2) Gyalogátkelőhelyen áthajtás: Az még a jobbik eset, amikor jelzőlámpás gyalogátkelőhelyen csinálja meg, mert akkor a keresztbe menő járművek legalább úgyis állnak. De amikor egy belvárosi járdán (!), a sarki ház mögül kibukkanva, biciklis tempóban egyszercsak feltűnik oldalról és KÖVETELI az elsőbbséget, ami a gyalogátkelőhelyen a gyalogosnak és a biciklit toló kerékpárosnak jár, az nemcsak bunkó, hanem veszélyes is.
3) Bár gyűlölöm, amikor nem kijelölt kerékpárúton haladnak, de együttérezve a gyalogosokkal, azt még jobban gyűlölöm, ha látom, hogy a járdán mennek és szabályosan lecsöngetik a gyalogosokat! HELLÓKA, AZ NEM A TI HELYETEK!
4) olyan szabályok nem ismerete, amikből az esetek 99%-ában csak azért nincs baleset, mert a "bunkó" autósok, motorosok tudják azokat és a bringások helyett ők figyelnek rá (a bizalmi elv teljes zárójelbe tétele):
4/a) Egyirányú utcába kerékpárral is csak ott szabad forgalommal szemben behajtani, ahol azt kiegészítő tábla KÜLÖN MEGENGEDI! Tapasztalatom szerint 0%-a tudja a kerékpárosoknak.
4/b) Irányjelzési kötelezettség teljes mértékű negligálása (azzal nem tájékoztat senkit, ha megnézi - jó esetben legalább ennyit megtesz - , hogy jön-e autó mögötte, majd ha ő úgy véli, hogy végre tudja hajtani a manővert, balra besorol, de kb. mint egy vadászgép). Itt védelembe véve 1-2 bringást (mint a fehér holló - de legalább életemben már láttam ilyeneket) elmondom, hogy láttam már kerékpárost kézzel jelezni a kanyarodási szándékát. De jó esetben is max. 2-3%-ra tenném az arányukat.
4/c) Kerékpárút irányok figyelmen kívül hagyása. A Váci úton a páros oldalon megy az észak felé tartó kerékpárút, a páratlan oldalon a dél felé tartó (legalábbis van ilyen szakasza a Váci útnak). Mondanom sem kell, hogy tojnak rá a kétkerekűek. Én meg jobbra/balra kanyarodva csodálkozom, hogy a menetiránnyal szemben is egyszercsak megjelenik egy bringás... de legalább vigyázok rájuk.
Biztos lenne még több is, de nem akartam volna ilyen sokat írni - viszont a téma pontos kivesézéséhez kell.
A robogósokról: Tekintsd őket úgy, mint robbanómotorral hajtott kerékpárosokat. Ezzel a közlekedési moráljukról nagyjából el is mondtam mindent. A pizzafutár ennek a kasztnak is a legalja, aki (bízva saját rutinjában), 3 másodperc előnyért 20-25%-nyi biztonsággal felmérhető helyzeteket is simán bevállal - fájjon másnak a feje. Emellett ott vannak a "horgászok", akiknek lehet, hogy van esetleg tényleg B-s jogsijuk, de le merem fogadni, hogy autót sem vezetnek soha, illetve a nagyik, akik esetleg a boltba járkálnak motorral (szerencse, ha a bolt és a lakóház közötti útszakaszon legalább főútvonal nincs). Egyébként minden olyan hibát elkövetnek, amit a biciklisek.
Az, hogy a motorosok (tehát valamilyen A kategóriás jogosítvánnyal rendelkezők) bizonyos szabályokat szándékosan figyelmen kívül hagynak, nos nem szép dolog, de az így teremtett helyzetek veszélyessége össze sem mérhető a biciklis/gyalogos TUDATLAN szabálytalanságaival. A motoros ugyanis gyors, mozgékony, összemérhető a sebessége (sőt!) az autóéval és - hiába, hogy csúnyán hangzik - tudatosan (az agya akár csak egy elrejtett zugában is, de ismerve a szabályt), DÖNT annak be-, vagy be-nem tartásáról. Összeszedhetjük ezeket is, de a fenti szempontokat figyelembe véve egyáltalán nem érzem azokkal hasonló súlyúnak a motoros közlekedési morál problémáját.
Az autósok f*szságairól: A 90%-ot komolyan értem. Gyökérnek tekintem ebből a szempontból azokat is, akik nem szándékosan szegik meg a szabályokat, bunkók, aggresszívek, hanem egyszerűen nincs meg a "mai" közeledés ritmusához szükséges rutinjuk, éleslátásuk, helyzetfelismerő képességük. Ezek azok az autóstársaim, akik :
- a Fradi pályától a Tököly útig a legbelső sávban közlekednek 50-nel (50-es szakaszon természetesen csak 40-nel), hiszen ők majd egyszer le fognak kanyarodni balra;
- a lámpás kereszteződésben akkor is egyértelműen behajtanak, ha tudják (mert tudják!!!), hogy rájuk fog váltani a lámpa és ezzel akár egy-két teljes ciklusra lezárják a keresztirányba haladók útját;
- a belső sávból egy hirtelen ötlettől vezérelve irányjelzés nélkül (erre még majd külön kitérek) 3 sávot vágnak át (szintén "vadászrepülőként"), mert "Ja, mégis bemegyünk a mekibe!";
- a reggeli csúcsforgalomban telefonálva (szigorúan kézben tartott telefonnal!!!), vagy csak simán elbambulva 5-6 másodperccel megrövidítik a kereszteződésen való áthaladási lehetőségemet;
- az 50-es úton úgy jönnek mögöttem (aki mondjuk a saját órám szerint 55-tel, tehát a valóságban kb. 50-nel megyek), mintha ugyanezt az M7 belső sávjában követném el (bizony, gyorshajtani sem szeretek, de a megengedett sebességet szeretem elérni - főleg egy 3 sávos út legbelső sávjában);
- magasról tesznek a buszra, villamosra, trolira (a sok csóró, akinek nem futja kocsira, hadd szívjon);
- "négyesindex"-szel áll meg a körút egyik sávjában a parkoló autók MELLETT, mert ő csak beugrik az egyik boltba valamiért (ezzel az előző pontot is kimeríti adott esetben);
- semmilyen módon nem tájékoztat arról, hogy mik a szándékai a közlekedésben. "3 millió fölött nincs index, 6 millió fölött nincsenek szabályok." - mondta anno vezetés-oktatóm. (Régi mondás, viszont az értékhatárokat azért nem kell módosítani, mert manapság már a 3 millás szalonautót megvásárló kivagyi őstermelők is annyira gazdagnak érzik magukat, hogy alkalmazzák magukra a szabályt.);
- (bár ez nem feltétlen közlekedési helyzethez kapcsolódik, de azért említésre érdemes) dudálva jelzik elindulásukat/megérkezésüket;
- amint meglátnak egy rendőrautót (tökmindegy, hogy az autópálya másik oldalán, a leállósávban kereket cserélve, rendőrségi épület mellett parkolva, vagy egyszerűen csak az úton közlekedve), rögtön 50-es úton 40-re, 70-es úton 50-re, autópályán 90-re mérséklik a sebességüket, mert "biztos, ami biztos". Ja, egyébként a 30-as úton ez a szabály már nem érvényes, ott mindenki úgy viselkedik, mintha 50 lenne a sebességhatár.
- ... a végtelenségig lehetne sorolni, biztos a legjobbakat hagytam ki, de most ennyire fog az agyam.
Nem hagynám figyelmen kívül a biztosítási szempontokat sem. Ugyanis ha teljes erőmből telibeverek egy szabálytalan motorost, akkor a kötelező biztosítás (amit ő fizet, vagyis legalább olyan mértékben számíthatok rá, hogy megfizeti, mint egy másik autós esetén) fedezi az én káromat. Ezzel szemben egy bringás (aki ugyanúgy betöri a szélvédőmet, behorpasztja a karosszériámat, kinyitja a légzsákomat) nem rendelkezik kötelező biztosítással, tehát a káromat max. polgári peres úton tudom vele szemben érvényesíteni. Ennek átfutási idejét összehasonlítani egy biztosítási káreseménnyel - nem érdemes.
És autósként minden közlekedőnek mondom (legyen az gyalogos, kerékpáros, sőt még akár jogosítvánnyal rendelkező motoros is), hogy attól még, hogy én vétlenül kinyírlak, mert te f*sz vagy, az én lelkiismeretem ugyan lehetNE tiszta, de ha némi emberség is szorult belém (és úgy érzem szorult), nagyon rosszul fogom érezni magam. Tehát a te hülyeséged miatt nem csak te fogsz szenvedni, hanem akár egész életemben cipelhetem a vállamon a halálod emlékét (nem a terhét, csak az emlékét!). Nem szeretném!
Előzmény: Forgi (10) 0 VÁLASZ
norbertvincze
norbertvincze 2015. 12. 13. 10:43 | #12
ez a gyökér nem való a polgármesteri posztra. Az mondja, a maratonok miatti lezárások az ő becsléseik szerint irritálják a város többségét. A többi nyomorult rendezvénnyel mi van? Jaa, nem irritáló egy rendezvény, ha pénz csorog a kis zsebébe?

Különös mód, manhattenben senki nem sipákol a maratonok miatt, és legalább 10x ennyi résztvevővel indul egy ilyen kezdeményezés.
hawkeye
Forgi 2015. 12. 13. 07:52 | #10
Annyi minden gondolat jár a fejemben ezzel kapcsolatban. Ez valahol egy rossza szomszédság.
1. Arra a gondolatra, hogy a gyerekeknek már általános iskolába keljen kreszt tanulniuk már megszólal bennem valami tiltakozás. Így is annyi mindent kell azoknak a szerencsétlen gyerekeknek tanulnia tök feleslegesen, hogy az valami elképesztő. Reformot, rendet az iskolákban!! Már alsóban a sejt szerkezetét tanulják (minek!), írni olvasni, számolni meg nem tanítják meg őket rendesen.
2. Kerékpáros vs autós vs gyalogos vs motoros: Én autózom és motorozom nem is keveset. A hosszú évek alatt az a gondolat fogalmazódott meg bennem, hogy a fenét sem érdekli, hogy ki mit csinál az utakon mindaddig amíg nem akadályoz vagy hoz veszélyes helyzetbe. Mindenkinek aki a közlekedésben részt vesz megvannak a maga stiklieji de szerintem pont ez az amitől a főváros járható, ha mindenki betartaná a kreszt pontról pontra megállna az élet Budapesten.
Viszont azt garantálom, hogy én nem hozok veszélyes helyzetbe senkit! Nem tartok fel a forgalomban senkit, sőt amennyire lehetőségeim engedik segítem a közlekedésben résztvevőket legyen az kerékpáros, gyalogos vagy motoros.
Többre megyünk az olyan párbeszédekkel ahol jól elmondhatják a résztvevők, hogy ők miben látják a többiek hibáját és hogyan lehet ezen javítani. Mindenkinek van mit fejlődnie a közlekedési kultúrában.
3. Futóversenyek: Engem nem zavar, nem irritál bár nem értem, hogy az mitől egészséges, hogy ebben a szennyezett levegőjű városban futkározik. Amennyiben van megfelelő kerülő útvonal engem nem nagyon érint a dolog.
+2 VÁLASZ
cila 2015. 12. 12. 19:14 | #9
És ezt megmondják majd a külföldi (nem budapesti) túristáknak is? Ha nincs jogsi, eltologathatod oda-ahova?
Sztumi 2015. 12. 12. 17:48 | #8
Te kis butuska!

A szabályok nem azért vannak, hogy betartsák, hanem azért, hogyha meg akarnak büntetni, akkor legyen mire hivatkozni.
Előzmény: Pupuci (7) -1 VÁLASZ
Pupuci
Pupuci 2015. 12. 12. 17:45 | #7
Te kis butuska!
10-ből 10 autós szabálytalan.
Soroljam? Kezdhetjük a sebességkorlátok be nem tartásával, folytathatjuk a biztonsági öv be nem csatolásával és befejezhetjük az autóban telefonálással, sms írással. Én autózok is és bringázok is.
Mind a két táborban vannak idióták. És még valamit elárulok.
A vizsga megléte nem jár együtt a szabályok betartásával.



Előzmény: zed911 (5) -2 VÁLASZ
Élien 2015. 12. 12. 15:51 | #6
Tarlós papa lelkén szárad egy ember halála. Pont ő pofázik közlekedési szabályokról???
+1 VÁLASZ
zed911 2015. 12. 12. 14:51 | #5
Akkor csukott szemmel jársz... 10-ből 10 kerékpáros szabálytalan...
De ha csak a prizma-lámpa-láthatósági csík hármast betartanák a többit már le is szarnám...

Amúgy meg ha használják az utakat akkor fizessenek is érte, ne csak az autósokat basztassák...
Előzmény: drgore (1) 0 VÁLASZ
Ravennë
Ravennë 2015. 12. 12. 14:42 | #4
Nekünk technika órán tanították, még a táblákat is ismernünk kellett.

Én azt nem értem, aki biciklizik, hogy lehet magától annyira felelőtlen, hogy nem ismeri legalább az alap dolgokat, főleg Pesten, ahol sokkal extrémebb dolog a biciklizés, mint más városokban. Viszont abban is biztos vagyok, hogy sokan ismerik a bringások közül a kreszt, tán még jogosítványuk is van, csak szimplán nem tartják be azt.

Én sok esetben csinálok szabályszegést, jöhetnek a mínuszok, de sokszor arra kényszerítenének a táblák, hogy kerüljek több száz métereket, mikor sokkal egyszerűbben is el tudok jutni a célállomásig, enyhe szabályszegéssel... főleg mínusz fokban, szembe széllel vagy esőben, hülye leszek... Hozzáteszem nem hiszem, hogy sok esetben bárkit is zavarnék és veszélyeztetnék.
Előzmény: Sztumi (3) +2 VÁLASZ
Sztumi 2015. 12. 12. 14:25 | #3
Ezt általános iskolában tanóra keretében kellene megtanítani a gyerekeknek...
+3 VÁLASZ
Dmckayals 2015. 12. 12. 13:51 | #2
A probléma jogos, a megoldás átgondolatlan. Mikor én általános iskolába jártam, mi kaptunk egy kis füzetet, amiben a cica meg a kutya közlekedtek és azzal magyarázták a szabályokat. Sőt, volt ilyen rajzfilm is. Nem lehetne azt modernizálni?
A kérdés kulcsa viszont a hajlandóság. Nem azért megy át a biciklis a piroson, mert nem tudja, hogy ott meg kell állni, sokkal inkább azért, mert minden nap arra jár és tudja, mikor merről jöhet a közlekedés többi részt vevője. Én is bringázok Budapesten és van olyan helyzet, mikor én is átgurulok egy-egy piroson. Jellemzően olyan helyen, ahol tudom, hogy a piros lámpa ellenére sem jöhet ott éppen autó, ezáltal nem teremtek olyan közlekedési helyzetet, ami balesetveszélyt idéz elő.
Szimpatikus a riport második felében hallható kezdeményezés, ami az érintett szervezetek közötti párbeszédet segíti elő. Sok helyen lehetne például a lámpák programjának apró módosításaival legalizálni 1-1 átkelőn az áthaladást bizonyos lámpaciklusokban. Emellett pedig sok helyen lehetne elérni azt is, hogy a bringások megálljanak, ha piros a lámpa azzal, hogy részletesebben elmagyarázzák, miért tilos akkor az átjárás és honnan számíthat esetleg veszélyre a kerékpáros, ha mégis behajt, mert sokszor ez sem teljesen egyértelmű.
+1 VÁLASZ
drgore 2015. 12. 12. 13:12 | #1
Ez is csak egy újabb baromság amivel pénzt akarnak kivenni az emberek zsebéből. Nem beszélve arról hogy egy újabb ok lesz hogy bírságolhassanak. Rengeteg biciklisnek van jogsija mégis új teker néha mint egy vak idióta, szóval nem a kresz tudáson múlik. 25 éve biciklizek Budapesten és környékén, mégse volt soha balesetem pedig nincs jogsim. Ezzel az erővel a gyalogosokat is kéne kötelezni, mert azok is kb. ugyanazokat a hibákat csinálják. Legközelebb már jogsi is kell hogy kerékpározzak?