Vincze, nem (csak) konkréten ezt az iskolát kritizálom (mert nincs hatékon egyéni teljesítményértékelő rendszere). Én az egész norvég oktatási rendszert tartom gyengének. Nekem azzal az ideológiával van gondom, ami ezt az oktatási rendszert (Ringstabekk iskolával, szaktudás* nélküli "matektanárokkal") kitermelte.
Nem az oktatás tette Norvégiát sikeressé. A kőolaj+földgáz miatt gazdaggá vált norvég társadalom megengedheti magának azt, hogy az iskola csak egy lightos lébecolást jelentsen minimum 12 éven át, és ne képezzen ki jó szakembereket a versenyszférának. (Kíváncsi vagyok, mi lesz az olcsón kitermelhető fosszilis készleteik elfogyása után.)
Szemben a norvégokkal, nekünk nem hullt az ölünkbe jelentős kőolaj vagyon. Mi csak akkor lehetünk versenyképesek, ha az oktatási rendszerünk is az. Akkor inkább olyan országoktól kellene tanulnunk, akik gyorsan fejlődnek a versenyképes oktatási rendszerük miatt. Nemde?
*Megjegyzés: aki norvég általános iskolákban tanít, annak nincsen -magyarhoz hasonló- szaktanári végzettsége. Amolyan tanítóképző szerűséget végeznek, ahol (pl a matek) fakultatív tárgy.
A jegyek csak akadályozzák a tanulást
A norvégiai Ringstabekk iskola negyven éve elbúcsúzott a tantárgyaktól, legalábbis a tanév nagyobb részében. Björn Bolstaddal, az úttörő iskola igazgatójával a történetek köré szervezett oktatásról, a káosz kezeléséről és a digitális eszközök nem kívánt mellékhatásairól beszélgettünk.
norbertvincze 2015. 06. 07. 08:05 | #5
esetleg nem botlott bele a szemed a cikk olvasása alatt abba a két szóba, hogy Ringstabekk iskola? nem a norvég iskolarendszerről beszélnek, hanem a ringstabekk iskola módszereiről.
és hozzáteszem, hogy egy általános iskola felső tagozatáról beszélnek.
és hozzáteszem, hogy egy általános iskola felső tagozatáról beszélnek.
0
VÁLASZ
vbk 2015. 06. 06. 21:04 | #4
Aha, és miből gondoljuk, hogy a norvég oktatás jó???
Mert:
1 Vannak erős egyetemei?
-Nincsenek.
2 Az oktatási rendszer felpörgette a norvég gazdaságot?
-Egy SZART! Az offshore KŐOLAJ és FÖLDGÁZ lelőhelyek miatt lettek Európa leggazdagabbjai a norvégok.
3 A norvég középiskolások tudása lenne kimagasló?
-Fenéket! Egyetemista koromban ismertem néhány norvég egyetemista cserediákot, és korrepetáltam őket anno. 20 évesen sem voltak képesek olyan triviális összefüggések megtalálására, amiket itthon anno egy általános iskolástól is elvártak.
Az érdemjegyek egy -elvileg OBJEKTÍV- mérőrendszer alapját képezik. Ha nincs mérőrendszer a gyerek tudására/fejlődésére, akkor a gyerek/szülő sem szembesül azzal, hogy keményebben kéne dolgoznia. Anélkül hogy fog a saját korlátaival szembesülni (nesze neked egészségen önkép).
Norvégiában a gimnáziumokban (Videregående skole-nak nevezik) CSAK EGYETLEN EGY ÉV a kötelező matematika oktatás (a fizika is ilyen azt hiszem). Ez a "szuperjó" oktatási rendszer éppen azokat a tárgyakat hanyagolják, amelyek a diákok AGYÁT és a KRITIKUS GONDOLKODÁSRA való képességét fejlesztik!
Ez persze nem meglepő. Ezek a többség által legjobban utált tárgyak. Ez a két tárgy az, ahol a diákok szembesülnek a saját korlátaikkal. Csakhogy ha ezt nem feszegetik, nem próbálják áttörni, akkor már végleg hülyék maradnak... Sajnos hála a társadalmi nyomásnak, a norvég oktatás elhanyagolja ezeket a tárgyakat, és a diákok hülyék maradnak.
Nem csoda, hogy Norvégiának importálnia kell már a -valódi- értelmiséget (fizikusok, orvosok, mérnökök, vegyészek, kompetens gazdasági szakembereket, stb ...) is.
Abban viszont biztosak lehetünk, hogy nagyon-nagyon jó szabadbölcsészeket kreálnak Norvégiában.
Ép elég baj, hogy most már csak egy nagy nulla az emelt szintű matek/fizika érettségi Magyarországon.
(Ha most érettségizel, és sértőnek érzed a véleményemet, akkor szerezd meg az alábbi könyveket: 1 Gerőcs László (Újra) Irány az egyetem 2 Repeta-fizika https://www.antikvarium.hu/konyv/bihary-zsolt-jakovacz-antal-repeta-fizika-337118 és végül Repeta-matek (4 kötetes azt hiszem) http://www.scolar.hu/repeta__matek_4_1377 )
Mert:
1 Vannak erős egyetemei?
-Nincsenek.
2 Az oktatási rendszer felpörgette a norvég gazdaságot?
-Egy SZART! Az offshore KŐOLAJ és FÖLDGÁZ lelőhelyek miatt lettek Európa leggazdagabbjai a norvégok.
3 A norvég középiskolások tudása lenne kimagasló?
-Fenéket! Egyetemista koromban ismertem néhány norvég egyetemista cserediákot, és korrepetáltam őket anno. 20 évesen sem voltak képesek olyan triviális összefüggések megtalálására, amiket itthon anno egy általános iskolástól is elvártak.
Az érdemjegyek egy -elvileg OBJEKTÍV- mérőrendszer alapját képezik. Ha nincs mérőrendszer a gyerek tudására/fejlődésére, akkor a gyerek/szülő sem szembesül azzal, hogy keményebben kéne dolgoznia. Anélkül hogy fog a saját korlátaival szembesülni (nesze neked egészségen önkép).
Norvégiában a gimnáziumokban (Videregående skole-nak nevezik) CSAK EGYETLEN EGY ÉV a kötelező matematika oktatás (a fizika is ilyen azt hiszem). Ez a "szuperjó" oktatási rendszer éppen azokat a tárgyakat hanyagolják, amelyek a diákok AGYÁT és a KRITIKUS GONDOLKODÁSRA való képességét fejlesztik!
Ez persze nem meglepő. Ezek a többség által legjobban utált tárgyak. Ez a két tárgy az, ahol a diákok szembesülnek a saját korlátaikkal. Csakhogy ha ezt nem feszegetik, nem próbálják áttörni, akkor már végleg hülyék maradnak... Sajnos hála a társadalmi nyomásnak, a norvég oktatás elhanyagolja ezeket a tárgyakat, és a diákok hülyék maradnak.
Nem csoda, hogy Norvégiának importálnia kell már a -valódi- értelmiséget (fizikusok, orvosok, mérnökök, vegyészek, kompetens gazdasági szakembereket, stb ...) is.
Abban viszont biztosak lehetünk, hogy nagyon-nagyon jó szabadbölcsészeket kreálnak Norvégiában.
Ép elég baj, hogy most már csak egy nagy nulla az emelt szintű matek/fizika érettségi Magyarországon.
(Ha most érettségizel, és sértőnek érzed a véleményemet, akkor szerezd meg az alábbi könyveket: 1 Gerőcs László (Újra) Irány az egyetem 2 Repeta-fizika https://www.antikvarium.hu/konyv/bihary-zsolt-jakovacz-antal-repeta-fizika-337118 és végül Repeta-matek (4 kötetes azt hiszem) http://www.scolar.hu/repeta__matek_4_1377 )
+1
VÁLASZ
justil 2015. 06. 05. 14:54 | #2
Érdekes dolgok ezek azért, no. Biztos lesz 1-2 bukott ötlet, vagy félresikerült megvalósítás, de azért valószínűleg nem véletlen, hogy az olyan gondolkodásban jóval előttünk járó helyeken, mint a skandináv félsziget, vagy éppenséggel a szilícium völgy egyre nagyobb visszhangja van a hagyományos oktatási modell ekézésének.
0
VÁLASZ
norbertvincze 2015. 06. 05. 10:56 | #1
Hogyan nevelje életre az iskola a gyermekeinket című tudattágító cikkét olvasták
0
VÁLASZ
ha ez a vitaindító felvetésed, akkor sem kell pánikba esni. Menjünk pár kilométerrel arrébb, a svédekhez, vagy a finnekhez.
Egyébként nem igazán értem a hozzáállásod. Általános iskola szerintem azzal a funkcióval kellene bírjon, hogy a gyermek személyiségét felépítő készségeit körvonalazza, illetve egyéb kognitív működésben, teljesítésben erősítse meg a gyermekeket. Jó szakembert ráér a felsőoktatási intézmény (kezdve szakközéptől az egyetemig) faragni. Ennek tekintetében messzemenőleg magasan teljesít például ez a "történetek köré szervezett oktatás", legyen az viszonyítva a hazai vagy más külföldi ország oktatásrendszerével.