http://444.hu/2014/05/26/meglesz-a-penz-a-talalmanyhoz-ami-megvaltoztathatja-a-vilagot/
- Szinte minden környezetvédelmi ötletnek járó díjat megnyert már a Solar Roadways projekt.
Egy idahói házaspár kezdett kísérletezni 2009-ben olyan napelemekkel, amik nagyon ellenállóak, és elbírják a legnehezebb autókat is.
Az ötlet viszonylag egyszerű: ilyen strapabíró napelemekre kellene lecserélni az aszfaltot az utakon - a legnehezebb kamionok is közlekedhetnek rajtuk, 113 tonnát bírnak el - így azok szinte folyton áramot termelhetnének. A napelemekben apró kis lámpákat, ledeket is elhelyeztek és mindegyikben van egy processzor is. Így az utak “felfestései” a zebrák, sávok bármikor gombnyomásra megváltoztathatóak.
justil 2014. 05. 13. 00:08 | #15
"Az ötlet viszonylag egyszerű"
csak használhatatlan, ennyi, na. Dubajba majd lesz, mert ott sosem esik a hó és uzsipénzből karban is lehetne tartani.
Itthon szerintem kezdjük inkább azzal, hogy előbb csináljunk normális utakat, mert amik most vannak inkább hasonlítanak aknamezőre.
csak használhatatlan, ennyi, na. Dubajba majd lesz, mert ott sosem esik a hó és uzsipénzből karban is lehetne tartani.
Itthon szerintem kezdjük inkább azzal, hogy előbb csináljunk normális utakat, mert amik most vannak inkább hasonlítanak aknamezőre.
0
VÁLASZ
palinkaman 2014. 05. 12. 09:27 | #14
Nekem már a táli fűtés is sántít. Árammal fűteni nagyon nagy energiát jelent, főleg ekkora felületnél. Ez még hőszigetelt rendszernél is hatalmas energia lenne, nemhogy olyannál ahol pont az a lényeg, hogy a környezetben megolvasszunk valamit. Gondoljunk arra, hogy még egy lakást is érdemesebb gázzal fűteni, mint árammal, pedig egy lakás többé kevésbé bent tartja a hőt. A másik dolog, hogy a led félvezető, és nem igazán szereti már az 50-60 fok körüli hőmérsékletet, ennyire pedig nyáron simán felmelegszik egy direkt fénynek kitett felület, ezért hűteni kellene. Ettől függetlenül jó ötlet, de sztem a piezoelektromos utakban nagyobb jövő lenne.
+1
VÁLASZ
blackmumus 2014. 05. 12. 01:50 | #13
igaz, boccs! Viszont alaphelyzetben ritkán találkozik az ember forgalomirányító rendőrrel. De ebben a felállásban viszont méghátrébb szorul az útburkolat :)
0
VÁLASZ
blackmumus 2014. 05. 11. 20:48 | #11
Ebben is van valami de akkor nézzük csak azt hogy télen mi van.
Jó ha fűthető akkor elvileg leolvasztja a havat, de 10 centis hóval már nehezen birkózna meg, a félméteresről meg ne is beszéljünk. Meg ha elfedi a hó akkor nem tud áramot termelni az olvasztáshoz. Akkor mi történik, végigmegy rajta a hókotró és végigkarcolja. Esetleg még fel is sózza hogy biztos legyen ami nem biztos hogy hasznos :)
A mentős ötlet nem hülyeség, de az a baj, hogy az útburkolati jeleknek csak harmadlagos szerepe van. Első a lámpa, második a tábla, harmadik az útburkolat. Ráadásul ha a lámpa nincs összehangolva az útburkolattal, akkor lesznek nagy balesetek. De ha összehangolják a lámpát az útburkolattal akkor igazából erre a villogós útburkolatra nincs szükség.
Ellenben mondjuk ez a burkolat kiválthatná a lámpákat, viszont az alapjaiban megváltoztatná a vezetési kultúrát, ami nem nagy baj, csak az átállás veszélyes.
És mivel lényegesen kevesebb lenne rajta a kavics ezért a kavicsfelverődések száma is csökken.
Viszont a szél ráfújja a port, vagy egy földútról rámegy valaki akkor jóval nagyobb mértékben csökken a surlódása ha ez egy sima felület. De ha nem ezt a részt nézzük akkor ahogy a poros felületen áthaladó járművek felkarcolják, apró, szemmel alig látható karcok keletkeznek rajta, viszont forgalomtól függően heteken-hónapokon belül elmattul az egész, emiatt jelentősen csökken a hatásfoka, tehát folyamatos karbantartásra van szükség, ami rengeteg pénzbe kerülne (amit persze abban éreznénk meg hogy 2-3000 Ft lenne egy liter benzin) és folyamatos dugókhoz vezetne.
Nade a súrlódást lehet növelni prizmatikus felülettel, így a por által okozott karcok is elenyészőek lennének, viszont akkor a mélyedésekben ül meg a por, ami megintcsak nem jó.
A lényeg, hogy van nagyon sok előnye, viszont nagyon sok hibalehetőség is, ami az előnyeit sokszor semmissé tudják tenni és így nem marad más mint egy baromi drága "aszfalt" :)
Jó ha fűthető akkor elvileg leolvasztja a havat, de 10 centis hóval már nehezen birkózna meg, a félméteresről meg ne is beszéljünk. Meg ha elfedi a hó akkor nem tud áramot termelni az olvasztáshoz. Akkor mi történik, végigmegy rajta a hókotró és végigkarcolja. Esetleg még fel is sózza hogy biztos legyen ami nem biztos hogy hasznos :)
A mentős ötlet nem hülyeség, de az a baj, hogy az útburkolati jeleknek csak harmadlagos szerepe van. Első a lámpa, második a tábla, harmadik az útburkolat. Ráadásul ha a lámpa nincs összehangolva az útburkolattal, akkor lesznek nagy balesetek. De ha összehangolják a lámpát az útburkolattal akkor igazából erre a villogós útburkolatra nincs szükség.
Ellenben mondjuk ez a burkolat kiválthatná a lámpákat, viszont az alapjaiban megváltoztatná a vezetési kultúrát, ami nem nagy baj, csak az átállás veszélyes.
És mivel lényegesen kevesebb lenne rajta a kavics ezért a kavicsfelverődések száma is csökken.
Viszont a szél ráfújja a port, vagy egy földútról rámegy valaki akkor jóval nagyobb mértékben csökken a surlódása ha ez egy sima felület. De ha nem ezt a részt nézzük akkor ahogy a poros felületen áthaladó járművek felkarcolják, apró, szemmel alig látható karcok keletkeznek rajta, viszont forgalomtól függően heteken-hónapokon belül elmattul az egész, emiatt jelentősen csökken a hatásfoka, tehát folyamatos karbantartásra van szükség, ami rengeteg pénzbe kerülne (amit persze abban éreznénk meg hogy 2-3000 Ft lenne egy liter benzin) és folyamatos dugókhoz vezetne.
Nade a súrlódást lehet növelni prizmatikus felülettel, így a por által okozott karcok is elenyészőek lennének, viszont akkor a mélyedésekben ül meg a por, ami megintcsak nem jó.
A lényeg, hogy van nagyon sok előnye, viszont nagyon sok hibalehetőség is, ami az előnyeit sokszor semmissé tudják tenni és így nem marad más mint egy baromi drága "aszfalt" :)
0
VÁLASZ
velo 2014. 05. 11. 15:24 | #9
csomó helyen most is teljesen le van kopva a felfestés... arról nem is beszélve, amikor valamit felújítanak és a terelések mitt már 5 féle csíkozás van egymásra ragasztva a 2-3 naponta változó sávozás miatt.
ami engem jobban érdekelne:
- mi van, ha olyanok az időjárási körülmények, hogy nem bír elég energiát termelni a ledekhez (pl napokig ködös, borongós)?
- mi van szikrázó napsütésben? Olyankor mennyire látszik a világítás minden szögből?
- pláne mi van esőzés utáni napsütésben, amikor majd csillog az egész útburkolat?
- mi van, ha egy 10 tonnás kamion vészfékezik? Nem mozdulnak el a panelek?
- mi van télen, amikor a víz beszivárog a panelek közé, nem fagy fel az egész cucc?
- előzőhöz: ok, fűtik a cuccot, de arra elegendő lesz a télen megtermelt napenergia?
- mi van ha meghülyül a rendszer és össze-vissza jelek lesznek az utakon?
- mi van, ha valaki meghackeli a rendszert és elkezd mindenféle fényeket kirakni
- mi van ha Vendelék lopják majd a megtermelt áramot vagy úgy általában az egész panelt?
- mi van, ha azt mondom, nálunk még rendes kátyúzásra sincs pénz, nemhogy ilyenre?
de vannak pozitív gondolataim is:
- a panelek a forgalom rezgését / mozgását is hasznosíthatják energiaként
- lehetnek dinamikus fekvőrendőrök, amik egyrészt világítanak, másrészt a mentők/rendőrök stb számára síkba csúsznak
- megszűnhetnének a csatornafedelek, mert az a panelek alatt lennének
- éjszaka / ködben sokkal jobbak lennének a látási viszonyok
- felhasználható arra is, hogy pl egy autópálya paneljei érzékeli, hogy állnak rajta az autók mert torlódás van, akkor azt jó előre jelezni tudná magától is a rendszer
- ugyanígy dinamikusan kijelezhetné az autónak a biztonságos követési távolságot az előtte haladóhoz képest
- az autókba rakható jeladó segítségével tudná azonosítani, milyen nyelven írja ki az esetleges jeleket
- mentők, tűzoltók stb számára: megadják előre az útvonalat (még a segélykéréskor gps kijelöli az optimális utat) és már jó előre megnyitva a rendszer egy köztes sávot nekik, illetve lezárná az útközben lévő kereszteződéseket, nem kellene a kereszteződésben bénázni, hogy a mentő ami éppen jön "valamerről" vajon merre akar majd menni...
ami engem jobban érdekelne:
- mi van, ha olyanok az időjárási körülmények, hogy nem bír elég energiát termelni a ledekhez (pl napokig ködös, borongós)?
- mi van szikrázó napsütésben? Olyankor mennyire látszik a világítás minden szögből?
- pláne mi van esőzés utáni napsütésben, amikor majd csillog az egész útburkolat?
- mi van, ha egy 10 tonnás kamion vészfékezik? Nem mozdulnak el a panelek?
- mi van télen, amikor a víz beszivárog a panelek közé, nem fagy fel az egész cucc?
- előzőhöz: ok, fűtik a cuccot, de arra elegendő lesz a télen megtermelt napenergia?
- mi van ha meghülyül a rendszer és össze-vissza jelek lesznek az utakon?
- mi van, ha valaki meghackeli a rendszert és elkezd mindenféle fényeket kirakni
- mi van ha Vendelék lopják majd a megtermelt áramot vagy úgy általában az egész panelt?
- mi van, ha azt mondom, nálunk még rendes kátyúzásra sincs pénz, nemhogy ilyenre?
de vannak pozitív gondolataim is:
- a panelek a forgalom rezgését / mozgását is hasznosíthatják energiaként
- lehetnek dinamikus fekvőrendőrök, amik egyrészt világítanak, másrészt a mentők/rendőrök stb számára síkba csúsznak
- megszűnhetnének a csatornafedelek, mert az a panelek alatt lennének
- éjszaka / ködben sokkal jobbak lennének a látási viszonyok
- felhasználható arra is, hogy pl egy autópálya paneljei érzékeli, hogy állnak rajta az autók mert torlódás van, akkor azt jó előre jelezni tudná magától is a rendszer
- ugyanígy dinamikusan kijelezhetné az autónak a biztonságos követési távolságot az előtte haladóhoz képest
- az autókba rakható jeladó segítségével tudná azonosítani, milyen nyelven írja ki az esetleges jeleket
- mentők, tűzoltók stb számára: megadják előre az útvonalat (még a segélykéréskor gps kijelöli az optimális utat) és már jó előre megnyitva a rendszer egy köztes sávot nekik, illetve lezárná az útközben lévő kereszteződéseket, nem kellene a kereszteződésben bénázni, hogy a mentő ami éppen jön "valamerről" vajon merre akar majd menni...
+2
VÁLASZ
blackmumus 2014. 05. 11. 14:16 | #7
És gondolom a súrlódási tényezője is sokkal jobb mint az aszfaltnak, így soha a büdös életben nem lesz rajta baleset.
Arról nem is beszélve, hogy egy vasútállomáson a 7 vágányhoz tartozó 28 kijelzőből általában 20 hibás, mert képtelenek megjavítani, de az ritkán okoz balesetet. De ha egy ilyen útburkolati kijelző meghibásodik, és azt is hasonló tempóban próbálják kijavítani, akkor baromi nagy katyvasz lesz a forgalomban.
Arról nem is beszélve, hogy egy vasútállomáson a 7 vágányhoz tartozó 28 kijelzőből általában 20 hibás, mert képtelenek megjavítani, de az ritkán okoz balesetet. De ha egy ilyen útburkolati kijelző meghibásodik, és azt is hasonló tempóban próbálják kijavítani, akkor baromi nagy katyvasz lesz a forgalomban.
+1
VÁLASZ
I. C. Wiener 2014. 05. 11. 14:14 | #6
Remélem, alapot ad majd néhány közbeszerzési pályázatnak :)
0
VÁLASZ
palinkaman 2014. 05. 11. 12:59 | #3
Plusz ideális lenne a magyar rendőröknek büntetgetésre, mert akár menet közben a kocsi alatt lehetne terelővonalat záróvonallá változtatni, és "lámcsak-lámcsak, nem egy áróvonalat képtünk át váletlenül?".
+1
VÁLASZ
https://www.youtube.com/watch?v=tJmnAWCasi4