Próba 1, 2, 3.
Sikeresen átment az egyik repülésteszten a Kennedy Space Centerben a Morpheus nevű űreszköz. A NASA célja egy új, innovatív landolóegység kifejlesztése. A teszten fél perc alatt 142 méter magasra emelkedett, oldalirányban pedig 194 métert haladt. A landolóegység első prototípusa 2012 augusztusában beleállt a Földbe, ezután újratervezték és újra megépítették. Pár éven belül akár már teherszállításra is alkalmas lehet, a tervek szerint nagyjából fél tonnát bír.
norbertvincze 2014. 06. 02. 05:54 | #12
http://phys.org/news/2014-06-morpheus-prototype-hazard-safely-dark.html
0
VÁLASZ
7sleeper 2014. 03. 12. 11:19 | #11
a kíváncsi légy
http://www.youtube.com/watch?v=T5i-GQQu-Ss#t=1136
"Hozd vissza, mert egész életünkben fizethetjük!" :-)
http://www.youtube.com/watch?v=T5i-GQQu-Ss#t=1136
"Hozd vissza, mert egész életünkben fizethetjük!" :-)
0
VÁLASZ
Stickhorse 2014. 03. 11. 17:40 | #10
12 ember járt a holdon, összesen 6 küldetés keretében. Ettől eltekintve csak személyzet nélküli landolások történtek, melyeket teherszállító űrhajók "követtek el".
A leszállóegységek jellemzően egy többmodulos űrhajórendszer részét képezik, ezért szokás őket megkülönböztetni a köznyelvben használatos "űrhajótól".
Mint ahogyan írtam is, az új modul meghajtórendszere és vezérlése is más, valamint - amennyire tudom - a hold-modulok közül a legjobb tömeg-teljesítmény aránnyal rendelkezik.
Ezek egyike sem azt jelenti ugyebár, hogy eddig ne lettek volna képesek embert vagy eszközt szállítani a holdra, viszont ez a rendszer ettől még jóval fejlettebb technológiával dolgozik, mint 50 éve. Az összehasonlítás nagyjából olyan, mint a mostani, meg az 50 évvel ezelőtti autók esetében, pedig mindegyik képes volt A-ból B-be szállítani.
A leszállóegységek jellemzően egy többmodulos űrhajórendszer részét képezik, ezért szokás őket megkülönböztetni a köznyelvben használatos "űrhajótól".
Mint ahogyan írtam is, az új modul meghajtórendszere és vezérlése is más, valamint - amennyire tudom - a hold-modulok közül a legjobb tömeg-teljesítmény aránnyal rendelkezik.
Ezek egyike sem azt jelenti ugyebár, hogy eddig ne lettek volna képesek embert vagy eszközt szállítani a holdra, viszont ez a rendszer ettől még jóval fejlettebb technológiával dolgozik, mint 50 éve. Az összehasonlítás nagyjából olyan, mint a mostani, meg az 50 évvel ezelőtti autók esetében, pedig mindegyik képes volt A-ból B-be szállítani.
0
VÁLASZ
robi0000016 2014. 03. 10. 21:46 | #8
Hmm annyira nem vagyok jártas a témában de azt lehet tudni hogy kb tucat(12) holdraszállás volt ami alatt több tonna immáron űrszemetet vittek a felszínére, volt ami önmagában több 100 kilógramm volt pl a holdjáró autó. Az nyilvánvaló hogy nem pont ez a technológia volt mert meglévő elektronikai háttér nélkül hogy lehetett volna hasonló? De a tények függvényében az 50 éves technológia még mindig fejlettebbnek tűnik. Arról vitatkozni hogy űrhajó vagy leszállómodul.. igazán értelmetlen. Igazi űrhajónak nyilván nem lehet tekinteni. De én úgy tudom hogy tucat sikeres holdraszállás volt amit megelőzőtt több 100 sikeres és sikertelen földi próbálkozás, vagyis a holdrol visszajöttek nem csak leszálltak rajta. Így akár még űrhajó is lehetne az a leszálómodul. ami több emberrel és több 100 kiló rakománnyal csak elment a holdra leszállt ott és valahogy visszatért a földre, mindenféle mai elektronika és automatika nélkül.. hát nem bámulatos hogy mennyit fejlődött a technológia az utobbi 50 évben ezen a téren?????????????
0
VÁLASZ
Stickhorse 2014. 03. 10. 19:04 | #7
Kezdjük azzal, hogy űrhajó soha nem landolt a Holdon. Leszállómodulok landoltak, melyek közül csak néhány landolást végeztek emberrel a fedélzeten, ezek viszont jellemzően nem voltak alkalmasak teherhordásra.
Az új modul újdonságai közé tartozik többek között az új landoló és felszálló rendszer, ami teljesen automatizált és irányítható, tehát precízebb manőverezést biztosít. Az új meghajtórendszer ráadásul újfajta üzemanyaggal működik, ami a tervek szerint a potenciális célpontok - Hold, Mars - felszínén is előállíthatóak.
Nem tudom, milyen technológia volt 50 éve, és azzal mit tudtak végrehajtani, de hogy nem ez volt, az biztos.
Az új modul újdonságai közé tartozik többek között az új landoló és felszálló rendszer, ami teljesen automatizált és irányítható, tehát precízebb manőverezést biztosít. Az új meghajtórendszer ráadásul újfajta üzemanyaggal működik, ami a tervek szerint a potenciális célpontok - Hold, Mars - felszínén is előállíthatóak.
Nem tudom, milyen technológia volt 50 éve, és azzal mit tudtak végrehajtani, de hogy nem ez volt, az biztos.
+1
VÁLASZ
robi0000016 2014. 03. 10. 18:36 | #6
Sziasztok. Persze én vagyok a hülye de ez az 50 éves éves tehnológia mitől innovatív? elvileg már tucatszor landolt holdunkon egy igazi űrhajó ami nem 500 kilót mozgatott.. És ezt ugyan úgy a földön tesztelték számtalanszor...Szóval nekem úgy tűnik hogy talán most tart ott a NASA hogy tényleg ember járjon a holdon.. különben ezt a béna kis koppintást mutogatni szem szabadna. M1 hogy szarásig van rakodva elektronikával és érzékelővel, semmivel sem tud többet mint a fél évszádados technológia. Az ilyenek csak a kételkedőknek adnak táptalajt!!
0
VÁLASZ
norbertvincze 2014. 03. 09. 21:03 | #5
meg aztán fél tonna cumó a náza szuprkönnyű anyagaiból lehet nem is kevés mennyiségű cucc
0
VÁLASZ
Stickhorse 2014. 03. 09. 20:45 | #4
Hát kb. 1000 kg saját tömeg mellett 500 kg hasznos tömeg szállítása - amely mellett landolásra és felszállásra is képes, úgy, hogy az üzemanyagot is hordoznia kell, azért az űrben nem rossz dolog ám.
0
VÁLASZ