Ronda lett a Batthyány tér, de nem ez a legnagyobb baj vele
További Budapest cikkek
-
A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Na, melyik a legszebb budai tér? Erre a kérdésre alighanem senkinek nem ugrik be elsőre a Batthyány, pedig ha felsoroljuk mik határolják, látszólag minden adottsága meglenne rá. Körben hangulatos házak, köztük a Szent Anna templom és két kis barokk épület, amelyeket a neobarokk foghíj-beépítések és a vásárcsarnok sem rondított el. Ráadásul negyedik irányban megnyílik az egész a Duna felé, és a hátteret az Országház adja.

Nem nagyon van ennél szebb Duna-parti tér a fővárosban. A többinél vagy az épületállománnyal van baj, vagy a vízhez kötődéssel, mely utóbbi azért itt sem nevezhető tökéletesnek, de még mindig százszor jobb, mint mondjuk a jóval felkapottabb Vigadó térnél.
Nyolcsávos barokk főtér
Hogy akkor mégis mi a baj vele?
Az, hogy a négy határoló fal közti terület nincs értelmesen kitöltve. Ez nem igazán az illetékes önkormányzatok hibája. A pompás adottságú teret ugyanis 1972-ben úgy tűnik végleg elszúrták. Ekkor épült ide a metrómegálló. Hogy miért? Csak.
A Parlamentet érinteni kellett, az alagút pedig épp itt ért Budára. Persze nem a felszíni üvegkockával van a baj – azt nem lenne olyan nehéz eltüntetni –, hanem hogy a megálló és hozzá kapcsolódó HÉV-végállomás miatt a tér közlekedési csomóponttá vált. Pedig semmi nem indokolja, hogy az a csomópont épp itt legyen. Nem laknak vagy dolgoznak itt tömegek, a buszoknak pedig kifejezetten nehéz kiküzdeniük magukat a térre vezető kis vagy épp túl forgalmas utcákon keresztül.
Mindenesetre most már nem lehet belőle idilli kis barokk teret csinálni, csak egy majdnem idillit. Az évtizedeken át tartó állapot azonban a majdnem idillitől is messze esett.

Egyrészt mert hihetetlenül elavultan van szervezve. A hetvenes évek világszerte hódító mobilitási őrülete – amely a gyors motorizált közlekedésnek rendelt alá minden más városszervezési szempontot –, gyakorlatilag megfojtotta a Batthyány teret.
Elég ránézni, hogy hány százaléka maradt meg hagyományos térfunkciónak az utak közt. Nem is csak az északnak és délnek tartó két-két sávval van a gond (hogy a sokat emlegetett rakpartproblémát most ne is boncolgassuk), hanem leginkább a tér közepén kialakított buszfordulóval, mely végképp egy logisztikai központtá alakítja az egészet.
Vajon kinek van kedve leülni egy padra pihenni úgy, hogy előtte is, mögötte is négy-négy sávon zajlik a forgalom? És akkor még szó sem esett a parkosítás minőségéről és a karbantartás hiányáról, ami aztán végképp elveszi az ember kedvét az ücsörgéstől.
Klassz tervek a megmentésre
2010 tavaszán aztán felbukkant a FŐMTER/S73 átalakítási terve, amely ugyan megtartotta volna a buszvégállomást, de alapjaiban álmodta volna újra a teret. Élhető, szerethető, működő köztér jelent meg a látványterveken, és egész ügyesen egyensúlyozott a közlekedési, zöldfelületi és a hagyományos nyílt terek iránti igények kielégítése közt.
Azután évekig nem történt semmi. Majd ősszel váratlanul elkerítették a tér egy részét. A váratlan tényleg váratlan volt: mint megtudtuk, maguk a terv készítői sem számítottak rá – igaz, úgy néz ki, nem is az ő elképzelésük valósul meg. Legalábbis egyelőre nem.
Ami most zajlik (illetve ebben a pillantban éppen szünetel), az egy olyan ideiglenes beavatkozás, amely nem érinti komolyan a tér szerkezetét. Végrehajtásához nem kell beavatkozni a közlekedési vonalakba, a közművekbe, nem kell bonyolult engedélyeket beszerezni. Amolyan ráncfelvarrásnak tűnik.
Hogy mire jó ez? Hogy miért pont most van rá szükség? Mindkettőre csak találgatni tudjuk a választ.
Az alaposabb átalakítás tervezésében részt vevő S73 véleménye szerint egyáltalán nem gond egy ilyen bevatkozás: a hosszú távú rendezésig sem árt, ha helyre teszik a környezetet. Mintegy közterület-fenntartás gyanánt. Ha erre van keret (és hát mikor máskor jutna erre pénz mint a választások előtt), akkor legalább valamilyen pozitív változás történik.
Másfelől viszont felmerül, hogy egy ilyen ideiglenes megoldás elodázhatja a tényleges fejlesztést. Mindenki úgy tekintheti, hogy a Batthyány tér "ki van pipálva", holott csak egy hangulatjavító beavatkozás történt.
Ráncfelvarrás koncepció nélkül
Persze ezzel nem lenne semmi baj, ha szervesen folytatható lenne a másik tervben. A kis lépés is lépés, ha vezet valahova, de úgy tűnik ez teljesen más elrendezéssel számol, mint az alapos átalakítás. A Budavári Önkormányzat honlapjára feltöltött Gyarapodó kerület című dokumentumban mindkét átalakítás látható (a gyors beavatkozás az 57. oldalon, az alaposabb az 58-59-en).

Ez a gyors terv csak a buszforduló által határolt szigetre korlátozódik, minimális beavatkozással, miközben a komolyabb átalakítás – amely hangsúlyozom, szintén szerepel a Gyarapodó kerület összeállításban, vagyis a Budavári Önkormányzat által is propagált irány – egyik legfőbb eleme épp ennek felszámolása lenne.
A képet még összetettebbé teszi, hogy idén megkezdődik, és ha minden jól megy, jövőre be is fejeződik a villamosvonal meghosszabbítása a Margit hídig, amivel nem csak hosszú és közép-, de rövid távon is számolnia kell a tér átalakítóinak.
Az eddigi eredmények azonban nyomát sem mutatják olyan átfogó koncepciónak, amelyek mondjuk a Duna túlpartján a Belváros-Lipótvárosban tapasztalni a köztérfelújítások kapcsán. Bár ott sem megy minden zökkenőmentesen, véreznek el jó ötletek, nevetséges hibák csúsznak be, meg sajnálatosan módosulnak tervek a kerületi, fővárosi, sőt egyes projekteknél állami fejlesztések ütközése során, de mégis azt látjuk, hogy van valami vízió. Amivel legalább vitatkozni lehet. Vagy egyet nem érteni velük.
Itt sokkal kevésbé jelenik ez meg. Persze jóval kevesebbe is kerül – információink szerint 65 millió forint előirányzat szerepel céltartalékként a tér és környezetének rendezésére. Ennyiből valóban nem lehet világot megváltani. Ehhez képest szinte mellékes, hogy mennyire rémesen néz ki a félig átadott térkövezés, ahogy szép szervesen folytatódik a töredezett aszfaltban. Ha katonásan érne véget a térkősor, akkor sem adna választ azokra a problémákra, amelyek itt felvetődnek.
Persze ha legalább tudnánk pontosan mit akar a kerületi önkormányzat, miért pont most tartotta fontosnak ennek a foltnak a térkövezését és miért pont itt, akkor nem indulnának találgatások.
De sajnos nem tudjuk. Bár a sajtósukkal felvettük a kapcsolatot, ő cikkünk megjelenésig nem tudta elérni az illetékeseket.
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Belföld
Szentkirályi Alexandra: A nulladik lépés a mostani Gyurcsány-cégvezetők visszahívása
A Fidesz budapesti frakcióvezetője szerint minden budapestinek átlátható pályázatokra van szükség.
április 24., 15:58
- Belföld
„Szavaztam kétszer a Fideszre, soha többé nem fogok!” – tüntetés volt a munka ünnepén
A demonstrálókat kérdeztük a munka ünnepén.
12 perce
- Belföld
Sulyok Tamás: A gyermekek védelme túlmutat a nemzeti érdekeken
A köztársasági elnök szerint ez alól senki sem vonhatja ki magát.
április 24., 14:34
- Címlapon
Amikor lekapcsolták a villanyt – így menekítették haza a magyar turistákat a sötétbe borult Lisszabonból
Rémálomba illő történet: káosz, több ezer ember a sötétségben, és erre még jött a lopás is.
2 órája
- Belföld
Nagy István: Most a ragadós száj- és körömfájás vírus terjedésének megelőzése a legfontosabb
Változatlanul szigorú előírások és intézkedések vannak érvényben.
április 24., 16:31
- Belföld
Hadházy Ákos új helyszínen folytatja a tüntetést
Az ellenzéki politikus közösségi oldalán szavaztatta meg, hol legyen a következő demonstráció.
április 24., 13:53
- Belföld
Mentális egészség, design és technológia – a jövő munkahelye három dimenzióban
Fókuszban a jövő munkahelyei, a dolgozói jóllét és a nemzetközi trendek.
április 24., 15:00
- Címlapon
Fordulat állhat be a háborúban az amerikai–ukrán megállapodással
Donald Trumpnak felcsillanhat a szeme, mostantól az Egyesült Államok is érdekelt féllé válik.
1 órája
- Belföld
Gyurcsány Ferenc megszólalt, szerinte ők alkotják az Erőszak Szövetségét
Közösségi oldalán nyilvánult meg a DK elnöke.
április 24., 13:38
- Belföld
Június végéig kérhető pótlékmentes részlet a gépjárműadóra
Eddig 27 ezer autós élt a lehetőséggel.
április 24., 06:16
- Mindeközben
Ártatlan játéknak tűnt, egy vagyont költött szülei bankkártyájáról egy 9 éves kislány a Robloxban
3 órája
- Mindeközben
Linczényi Márkó értékelte a Ki Mit Tube egyik produkcióját, ennél bizarrabb nem is lehetett volna
4 órája
- Címlapon
Bezárt Budapest egyik ikonikus kifőzdéje
A tulajdonos már nem tudta fizetni a sokszorosára nőtt költségeket.
3 órája
- Címlapon
Jön a digitális jogosítvány, az idősebb sofőrökre nem, de a friss jogsisokra szigorú szabályozás vár
A vezetői engedélyek érvényességi ideje 15 év lesz.
23 perce
- Belföld
Magyar Péter: Orbán Viktor ismét a fél országot megfenyegette és megbélyegezte
A Tisza Párt elnöke elmondta, milyen országot szeretne.
április 24., 13:23
- Belföld
Májusban hallgatják meg a Budapest Brand vezérigazgatóját
Összeült a vizsgálóbizottság.
április 24., 13:22
- Belföld
Nemzeti gyásznap lesz a pápa temetésekor, de a kormány nem korlátozza a szombati kulturális programokat
A gyászszertartást a tv2 közvetíti.
április 24., 17:40
- Belföld
Tiborcz István: Magyar Péter hazudik, nem adtam be állampolgársági kérelmet sehová
A Tisza Párt elnöke azt állítja, hogy a kormányfő veje az Emírségek állampolgára szeretne lenni.
április 24., 13:14
- Belföld
Közzétette a Tisza Párt idei első átláthatósági jelentését
660 millió forintot kaptak támogatásokból.
április 24., 17:17
- Belföld
Pikó András: A kormány nem tudja kifizetni a túlárazott terveket, ezért lett olcsóbb a Pázmány Campus
A VIII. kerület polgármestere szerint a tervváltoztatástól nem lett jobb a helyieknek.
április 24., 17:15
- Belföld
Ismét benyújtották az erzsébetvárosi sétálóutcákról szóló javaslatot a Fővárosi Közgyűlés elé
Az előterjesztés lapunk birtokába került.
április 24., 12:06
- Címlapon
Itt a fordulat, Orbán Viktor egy helyen elvesztette vezető pozícióját
Van, ahol a kormányfő verhetetlennek tűnik.
7 órája
- Belföld
Több veszélyhelyzeti rendeletet emelne törvényi szintre a kormány
A javaslatot Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes nyújtotta be.
április 24., 07:46
- Mindeközben
Pető Brúnó Szabó Zsófi után másik hazai sztáranyukára is kivetné a hálóját: „18–70 között nyitott vagyok bárkire”
7 órája
- Belföld
Új korszak kezdődhet az irodai hulladék kezelésében Magyarországon
A keletkező szemét az évente megtermelt települési hulladék 15 százalékát teszi ki.
április 24., 13:08
- Belföld
Perre megy a Demokratikus Koalíció, miután nem kaptak választ Sulyok Tamás párizsi útjának ügyében
A Külügyminisztérium nem adta ki az utazással kapcsolatos adatokat.
április 24., 10:26
- Belföld
Letartóztatták az M7-es autópályán sétáló, majd a rendőrökre támadó férfit
A bíróság Igazságügyi Megfigyelő és Elmegyógyító Intézetbe küldte.
április 24., 10:38
- Címlapon
Megérkezett a válasz Moszkvából az ukrán követelésekre, Oroszország ezt nem fogja annyiban hagyni
16 órája
- Címlapon
Orbán Viktor: Ez felháborító, ideje, hogy felemeljük a hangunkat
A miniszterelnök odaszólt Magyar Péteréknek, amit a Tisza Párt elnöke nem hagyott szó nélkül.
6 órája
- Belföld
Bede Zsolt berontott Ferenc pápa gyászmiséjére, ahol Magyar Péterrel üvöltözött
Botrányt rendezett a jobboldali aktivista a Szent István-bazilikában.
április 24., 13:05
- Belföld
Fontos anyagi forrásokról számolt be Navracsics Tibor
Idén megkezdődhet a Balatonfüred–Tapolca–Keszthely vasútvonal villamosításának tervezése.
április 24., 10:40
- Belföld
Munkára kényszerített és bántalmazott egy férfi egy hajléktalant Szekszárdon
A vádlott jelenleg egy másik ügy miatt ül a börtönben.
április 24., 16:00
- Belföld
Elesett Szolnok: felbolydult a vasúti közlekedés, de hamarosan minden helyreállhat
Hiba keletkezett a biztosító berendezésknél.
április 24., 06:25