ezzel gyakorlatban ki is próbálhatjátok ;)
https://kerbalspaceprogram.com/
Gravity
Októbertől játsszák a mozikban Alfonso Cuarón mexikói rendező Gravity (Gravitáció) című űrkatasztrófafilmjét. A sci-fi két asztronautája (Sandra Bullock és George Clooney) az űrben sodródik, miután űrállomásuk megsérül. A film végére kiderül, vajon sikerül-e visszajutniuk a Földre.
nagydee 2013. 05. 15. 22:50 | #32
1. ha magyar wiki cikkel érvelsz, akkor tedd meg magadnak azt a szívességet, hogy megnézed ugyanannak a szövegnek az angol verzióját (még jobb, ha a németet is). kisebb eséllyel fog égni, mint a rongy. jelen esetben, az azonos szövegrészben, az angol a maintain, a német pedig a halten igét használja, egyiknek sincs köze a szabályozás, control illetve regeln igéihez. a szabályozás a magyar cikkíró szóvirága, te meg jól beszoptad.
2. abból, hogy az egyik mondatban azt írja (egyébként rosszul), hogy szabályozható, majd három mondattal később azt írja, hogy emelni a sebesség növelésével kell, még nem következik, hogy a sebességgel szabályozható. ez elég alapvető logika. ha ezzel is gondod van, akkor abból komoly bajaid lesznek még.
3. a szabályozás egy irányítástechnikai fogalom pontos jelentéssel. a "magasság a sebességgel szabályozható" a következő okok miatt hülyeség:
a. amit kapcsolgatnak, az a hajtómű, a sebesség csak a hajtóművel működéséből származik, úgyhogy ha valamivel szabályozhatnak, az a hajtóművek bekapcsolásának ideje, módja, iránya, de semmi esetre sem a sebesség.
b. "A szabályzás olyan irányítási folyamat, amelyben a rendelkezés és a beavatkozás a (szabályozott) irányítani kívánt jellemző tényleges és előírt értékének eltérése alapján, az eltéréstől függő értelemben jön létre, s hatására ez az eltérés csökken."
b1. egyrészt nem irányítási folyamat. az angol és a német cikkben is van egy szép idő-magasság grafikon, amin szépen látszik, hogy felviszik, esik, felviszik, esik, felviszik, esik stb. ez nem irányítási folyamat és még talán egy blikkes újságíró sem nevezné szabályozásnak.
b2. a hajtóművek begyújtása nem a kívánt és a jelenlegi magasság eltérése alapján jön létre, hanem a kívánt és a jelenlegi magasság, valamit a pillanatnyi sebesség alapján...
b3. az meg már csak hab a tortán, hogy a kívánt magasság elérése előtt már fékezni kell, azaz jellegében éppen az ellentét kell annak csinálni, amit az elején.
mint mondottam volt, nem is egyszer, ez nem szabályozás.
2. abból, hogy az egyik mondatban azt írja (egyébként rosszul), hogy szabályozható, majd három mondattal később azt írja, hogy emelni a sebesség növelésével kell, még nem következik, hogy a sebességgel szabályozható. ez elég alapvető logika. ha ezzel is gondod van, akkor abból komoly bajaid lesznek még.
3. a szabályozás egy irányítástechnikai fogalom pontos jelentéssel. a "magasság a sebességgel szabályozható" a következő okok miatt hülyeség:
a. amit kapcsolgatnak, az a hajtómű, a sebesség csak a hajtóművel működéséből származik, úgyhogy ha valamivel szabályozhatnak, az a hajtóművek bekapcsolásának ideje, módja, iránya, de semmi esetre sem a sebesség.
b. "A szabályzás olyan irányítási folyamat, amelyben a rendelkezés és a beavatkozás a (szabályozott) irányítani kívánt jellemző tényleges és előírt értékének eltérése alapján, az eltéréstől függő értelemben jön létre, s hatására ez az eltérés csökken."
b1. egyrészt nem irányítási folyamat. az angol és a német cikkben is van egy szép idő-magasság grafikon, amin szépen látszik, hogy felviszik, esik, felviszik, esik, felviszik, esik stb. ez nem irányítási folyamat és még talán egy blikkes újságíró sem nevezné szabályozásnak.
b2. a hajtóművek begyújtása nem a kívánt és a jelenlegi magasság eltérése alapján jön létre, hanem a kívánt és a jelenlegi magasság, valamit a pillanatnyi sebesség alapján...
b3. az meg már csak hab a tortán, hogy a kívánt magasság elérése előtt már fékezni kell, azaz jellegében éppen az ellentét kell annak csinálni, amit az elején.
mint mondottam volt, nem is egyszer, ez nem szabályozás.
0
VÁLASZ
sahinel 2013. 05. 15. 20:43 | #31
Itt elmondják hogy a magasság változtatásával lehet sebességet növelni csökkenteni. Mivel gravitációs erő nagyobb közelebb a földhöz, és kisebb a rádiusz is amit megtesz.
http://science.nbcnews.com/_news/2013/03/27/17491180-space-station-shifts-its-orbit-to-make-speedy-crew-rendezvous-possible?lite
Itt azt mondják el hogy ha mozog akkor hogy állítják be a forgást, stb.
http://www.boeing.com/boeing/defense-space/space/spacestation/systems/guidance_navagation_control.page
PDF-ek az alján magyarázzák el.
egyébként gázokat használnak mozgatáshoz mint a műholdak is van hogy pályát változtatnak ha kell de korlátozott a lehetőség.
http://science.nbcnews.com/_news/2013/03/27/17491180-space-station-shifts-its-orbit-to-make-speedy-crew-rendezvous-possible?lite
Itt azt mondják el hogy ha mozog akkor hogy állítják be a forgást, stb.
http://www.boeing.com/boeing/defense-space/space/spacestation/systems/guidance_navagation_control.page
PDF-ek az alján magyarázzák el.
egyébként gázokat használnak mozgatáshoz mint a műholdak is van hogy pályát változtatnak ha kell de korlátozott a lehetőség.
0
VÁLASZ
Rommel887 2013. 05. 15. 18:47 | #30
Örülök, hogy a wikipédiával jössz mert így énis belinkelhetem neked ezt: http://hu.wikipedia.org/wiki/Nemzetk%C3%B6zi_%C5%B0r%C3%A1llom%C3%A1s
Nézd meg a pályamagasságról szóló részt.
Nézd meg a pályamagasságról szóló részt.
0
VÁLASZ
nagydee 2013. 05. 15. 18:29 | #29
tessék:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Szab%C3%A1lyoz%C3%A1s
próbáld feldolgozni agyilag, hogy mi az a szabályozás és amit te írsz, az miért nem az. ha nem sikerül, majd 10 után (újra) leírom, de most dolgom van.
http://hu.wikipedia.org/wiki/Szab%C3%A1lyoz%C3%A1s
próbáld feldolgozni agyilag, hogy mi az a szabályozás és amit te írsz, az miért nem az. ha nem sikerül, majd 10 után (újra) leírom, de most dolgom van.
0
VÁLASZ
Rommel887 2013. 05. 15. 17:42 | #27
Tökéletes egyensúlyi állapotot nem tudsz létrehozni, de ahhoz közelit igen. Ennek a módja pedig a sebesség ami ezesetben segédrakétákkal történik, rakétákkal lassítanak és gyorsítanak mindig az épp ideális sebességre. Ez nem úgy működik, hogy egyszer növelem vagy lassítom kicsit a sebességét és emiatt megállíthatatlanul becsapódik vagy elszáll a világűrbe. Növeled és lassítod, lassítod és növeled attól fűggően, hogy emelkedni vagy süllyedni akarsz.
És mégegyszer mondom, hogy nem menj át sértegetésbe, nem ennek a függvénye, hogy igazad van vagy sem, nem tudom miért hiszed ezt.
És mégegyszer mondom, hogy nem menj át sértegetésbe, nem ennek a függvénye, hogy igazad van vagy sem, nem tudom miért hiszed ezt.
0
VÁLASZ
nagydee 2013. 05. 15. 17:20 | #23
" Így ha növeled a sebességet azzal növekszik a centrifugális erő és mivel ekkor a centrifugális erő nő a gravitációs erő ellenében és a test magasabbra kerül."
nem. elszáll.
azt fog fel agyilag, hogy ha megváltoztatod a sebességet, akkor nem alakul ki új egyensúly. hanem ha csökkented, akkor lezuhan, ha növeled, akkor elszáll.
EZ NEM SZABÁLYOZÁS.
nem. elszáll.
azt fog fel agyilag, hogy ha megváltoztatod a sebességet, akkor nem alakul ki új egyensúly. hanem ha csökkented, akkor lezuhan, ha növeled, akkor elszáll.
EZ NEM SZABÁLYOZÁS.
0
VÁLASZ
Rommel887 2013. 05. 15. 17:11 | #22
Először is lehet szabályozni vele. Ugyanis a magasság két erőtől függ (légellenállást most nem számolva), a gravitációs erő a föld felé vonzza a testet tehát csökkenti a magasságot míg a körpálya miatt keletkező centrifugális erő növelné a magasságot. Így ha növeled a sebességet azzal növekszik a centrifugális erő és mivel ekkor a centrifugális erő nő a gravitációs erő ellenében és a test magasabbra kerül.
Másodszor pedig, azzal, hogy leírsz ide egy triviális dolgot mint a szabályozás kvázi hülyének nézel, én nem néztelek téged hülyének szóval te se tedd, semmi szükség az ilyenre.
Másodszor pedig, azzal, hogy leírsz ide egy triviális dolgot mint a szabályozás kvázi hülyének nézel, én nem néztelek téged hülyének szóval te se tedd, semmi szükség az ilyenre.
0
VÁLASZ
nagydee 2013. 05. 15. 16:36 | #21
valószínűleg az a gond, hogy nem tudod, mit jelent az, hogy szabályozni. :)
egyszerű példa:
motoron a gázkar. ha adott helyzetbe húzod és ott tartod, akkor beáll a motor egy adott sebességre, ami a gázkar állásához tartozó motorteljesítményből és a különböző ellenállásokból (súrlódás, légellenállás stb.) jön össze. ha engedsz rajta, akkor a sebesség egy kisebb értékre, ha jobban meghúzod, akkor egy nagyobb értékre fog beállni. erre mondhatod azt, hogy a gázkar meghúzásával szabályozod a sebességet.
az űrállomás viszont nem így működik. az igaz, hogy adott sebességhez adott körpálya tartozik, de az nem igaz, hogy adott sebesség hatására felveszi azt a körpályát. ezért nem lehet a sebességgel a magasságot szabályozni.
egyszerű példa:
motoron a gázkar. ha adott helyzetbe húzod és ott tartod, akkor beáll a motor egy adott sebességre, ami a gázkar állásához tartozó motorteljesítményből és a különböző ellenállásokból (súrlódás, légellenállás stb.) jön össze. ha engedsz rajta, akkor a sebesség egy kisebb értékre, ha jobban meghúzod, akkor egy nagyobb értékre fog beállni. erre mondhatod azt, hogy a gázkar meghúzásával szabályozod a sebességet.
az űrállomás viszont nem így működik. az igaz, hogy adott sebességhez adott körpálya tartozik, de az nem igaz, hogy adott sebesség hatására felveszi azt a körpályát. ezért nem lehet a sebességgel a magasságot szabályozni.
0
VÁLASZ
Rommel887 2013. 05. 15. 16:33 | #20
Elhiszem, de én olyan cikkre voltam kíváncsi amelyik nem azt mondja amit én , mert itt előjött ez a lökdösős elmélet amiről még nem hallottam és cikket se látok róla, valamint az is aki itt mellette érvel lényegében amellett érvel amit én mondok, hát ezért kekeckedek én most itt :)
0
VÁLASZ
Rommel887 2013. 05. 15. 16:07 | #17
Nem értelek, leírod hogyan lehetséges a sebességgel szabályozni a magasságot és a végén mégis arra jutsz, hogy ezért "lökdösődnek" , mi volt az írásodban a sebbeség általi magasságszabályozás elleni érv, mert én csak mellette szólókat látok, de világosíts fel kérlek ha félreolvastam :)
+1
VÁLASZ
nagydee 2013. 05. 15. 15:27 | #16
" magasság a sebességgel szabályozható"
éppen, hogy nem szabályozható vele.
ha stabil körpályán vagy és csökkented a sebességed, akkor leesel, mert alacsonyabb pályához nagyobb sebesség kellene. viszont ha növeled a sebességed, akkor meg elszállsz, mert magasabb pályán kisebb sebesség kellene a stabil körpályához. ha magasabb pályára akarsz állni, ahhoz előbb növelni kell a sebességet, hogy elmozdulj kifelé, majd az eredetinél kisebbre csökkenteni, hogy ott is tudj maradni.
épen ezért nem a sebességét növelik/csökkentik, hanem kifelé lökdösik, a sebesség meg annyi, amennyi.
éppen, hogy nem szabályozható vele.
ha stabil körpályán vagy és csökkented a sebességed, akkor leesel, mert alacsonyabb pályához nagyobb sebesség kellene. viszont ha növeled a sebességed, akkor meg elszállsz, mert magasabb pályán kisebb sebesség kellene a stabil körpályához. ha magasabb pályára akarsz állni, ahhoz előbb növelni kell a sebességet, hogy elmozdulj kifelé, majd az eredetinél kisebbre csökkenteni, hogy ott is tudj maradni.
épen ezért nem a sebességét növelik/csökkentik, hanem kifelé lökdösik, a sebesség meg annyi, amennyi.
0
VÁLASZ
Mr P 2013. 05. 15. 14:20 | #13
A nemzetközi űrállomás 360 km magasan kering átlagosan. Naponta 100 méter veszít a magasságából a légköri súrlódás miatt (ez a fő oka, de még számos más is, pl. a Föld nem gömbszimmetrikus, azaz egyenlőtlen a sűrűség eloszlása; Nap-Hold-bolgyók pályája, egymáshoz vszinyított elhelyezkedésük stb.) Emiatt az űrállomás pályája 278-460 km között váltakozik. Magasabb azért nem lehet, mert az orosz Progressz teherűrhajók nem érnék el.
A pálya módosítást a Zvezda modul hajtóműveivel, valamint az éppen az állomáshoz kapcsolodó űrhajók segítségével végzik el. Ez egyébként elég gyakran megtörénik, mert dokkoló teherűrhajók érkezésekor mesterségesen is csökkentik az űrállomás pályamagasságát, ezzel ugyanis energiát takarítanak meg. Ez után a beérkezett űrhajó menetirányba gyorsítja az űrállomást és ezzel megemelik a pályamagasságot.
Ha kell hivatkozást is tudok csatolni :-D
A pálya módosítást a Zvezda modul hajtóműveivel, valamint az éppen az állomáshoz kapcsolodó űrhajók segítségével végzik el. Ez egyébként elég gyakran megtörénik, mert dokkoló teherűrhajók érkezésekor mesterségesen is csökkentik az űrállomás pályamagasságát, ezzel ugyanis energiát takarítanak meg. Ez után a beérkezett űrhajó menetirányba gyorsítja az űrállomást és ezzel megemelik a pályamagasságot.
Ha kell hivatkozást is tudok csatolni :-D
0
VÁLASZ
Rommel887 2013. 05. 15. 12:59 | #11
Ez a lökéses módszer elég érdekes, mivel azt gondolná az ember, hogy segédrakétákkal módosítanak ha kell, valamint az is érdekes, hogy miért kell lökdösni őket a pályántartáshoz hiszen ehhez elvileg csak az első kozmikus sebesség tartása szükséges, szóval érdekelne, hogy hol olvastad te ezeket? :)
0
VÁLASZ
Kistibikécske 2013. 05. 15. 12:26 | #10
Na, hagy találgassak: amcsi film, Bullock jól tud sírni, Clooney rég csinált hős filmet... Clooney feláldozza magát hogy Bullock visszatérhessen a földre. Olyan jó Titanic feeling lesz.
0
VÁLASZ
tikshow 2013. 05. 15. 12:03 | #9
Azért ez nem olyan egyszerű. Ahhoz magasabb pályán kell lenni, mint ahol a kommunikációs műholdak vannak. Ahol a Nemzetközi Űrállomás van ott mindig kell egy kis lökés. Ezt régen a az űrsiklóval oldották meg úgy, hogy amikor dokkoltak akkor löktek rajta egy megfelelőt. Most nem tudom, hogy mivel oldják meg, de gondolom hasonló technikával.
0
VÁLASZ
Gud 2013. 05. 15. 01:08 | #1
Ha kihagyták volna az ütközések, robbanások hangját, nem csak életszerűbb lenne, hanem talán hatásosabb is, az asztronauták hangján kívüli csend jobban hozná az űrhajós hangulatot, és sokkal érdekesebb lehetne a film.. ezek a hangos hangeffektek meg elég tucattá teszik (így első benyomásra)
0
VÁLASZ
http://youtu.be/kTG0ZgDd4HU