Ember ha a hülyeség fájna Nóbel díjat kapnál fájdalom tűrésből.
- Józsi, itt ez a kötél, fogd meg, de ne húzd meg...
- Oké, akkor meghúzom!
- @q#xx<>**
Olsen 2012. 06. 20. 21:26 | #18
Nekem az a tippem, hogy a könnyűszerkezetes tornyot állították a helikopterrel a helyére. Talán a drótkötél nem volt oldhatóan rögzítve a gépen s a pilóta úgy gondolta, majd a földön leakasztja valaki. Igen ám, de ahogy ereszkedett lefelé, a belógó drótkötél beakadt a rotorba, az meg rögvest lenyisszantotta a farkát a gépnek. Azért még így képernyőn keresztül is félelmetes. Szerencséjük volt!
0
VÁLASZ
nearo 2012. 06. 20. 13:53 | #13
Ez aranyos... mintha azt kérdeznéd, hogy az autókat miért nem lehet azonnal megállítani ha baj van :)
Lendület, perdület, mechanikai energia megmaradása, hatás-ellenhatás... kb ezek miatt nem lehet.
Tegyük fel, hogy megállítjuk a rotort. Ok, mihez képest? A helikopter törzséhez képest? Jó. Nézzük mi történne: a helikopter elkezdene irányíthatatlanul pörögni. Bár a segédrotor arra (is) való, hogy az ilyen pörgést megfogja, azért ekkora teljesítményre nem képes (ugye ha az nem lenne, akkor még "normál" üzemnél is kontrollálatlanul forogna a helikopter).
Állítsuk meg a földhöz képest? Az még az előzőnél is jobban megforgatná a törzset. Ugye előbb meg kell állítani a törzshöz képest, de az előbb levezettük, hogy így a törzs elkezd forogni a földhöz képest, tehát még visszafelé kéne pörgetni a rotort. Szóval ez még rosszabb, mint az előző.
Vagy nézzünk egy példát, hátha úgy érthetőbb: tegyük fel, hogy a fejed fölött lóg egy ventilátor a plafonról és be van kapcsolva. Kikapcsoljuk a motort, de ilyenkor még ugye forog egy darabig. Felnyúlsz, hogy megállítsd a kezeddel. Nem történik semmi, simán megállítod. Miért tudtad ezt megtenni? Mert két lábbal állsz a padlón, és a súrlódás a padló és a lábad között megakadályozta, hogy elfordulj.
Akkor most próbáljuk meg ugyanezt megcsinálni úgy, hogy egy forgószéken ülsz, amit könnyű elfordítani. Ugyanúgy felnyúlsz, hogy megállítsd a kikapcsolt ventilátort, de most már nem tudod megtenni, mert a ventilátorral és a székkel együtt elfordulsz te is. Persze lassítod a forgást, mert ugyanaz a perdület nagyobb tömegre lassabb forgást eredményez, de teljesen megállítani elméletben nem tudnád (a gyakorlatban az egyéb súrlódások miatt előbb-utóbb megáll teljesen).
A helikopter esete a második, mert a levegőben nem tud úgymond "belekapaszkodni" a földbe, hogy átadja a rotor perdületét. Mintha a forgószéken ülne, de ugye nem ül a forgószéken, és tulajdonképpen ezért zuhan le.
A másik dolog, amibe inkább már ne is menjünk bele, hogy a rotor valószínűleg nem olyan anyagból van, ami kibír ilyen mértékű erőhatásokat torzulás nélkül.
Kicsit terjengős lett... de remélem érthető. És remélem nem gond, hogy egy kicsit elszabadultam :)
Lendület, perdület, mechanikai energia megmaradása, hatás-ellenhatás... kb ezek miatt nem lehet.
Tegyük fel, hogy megállítjuk a rotort. Ok, mihez képest? A helikopter törzséhez képest? Jó. Nézzük mi történne: a helikopter elkezdene irányíthatatlanul pörögni. Bár a segédrotor arra (is) való, hogy az ilyen pörgést megfogja, azért ekkora teljesítményre nem képes (ugye ha az nem lenne, akkor még "normál" üzemnél is kontrollálatlanul forogna a helikopter).
Állítsuk meg a földhöz képest? Az még az előzőnél is jobban megforgatná a törzset. Ugye előbb meg kell állítani a törzshöz képest, de az előbb levezettük, hogy így a törzs elkezd forogni a földhöz képest, tehát még visszafelé kéne pörgetni a rotort. Szóval ez még rosszabb, mint az előző.
Vagy nézzünk egy példát, hátha úgy érthetőbb: tegyük fel, hogy a fejed fölött lóg egy ventilátor a plafonról és be van kapcsolva. Kikapcsoljuk a motort, de ilyenkor még ugye forog egy darabig. Felnyúlsz, hogy megállítsd a kezeddel. Nem történik semmi, simán megállítod. Miért tudtad ezt megtenni? Mert két lábbal állsz a padlón, és a súrlódás a padló és a lábad között megakadályozta, hogy elfordulj.
Akkor most próbáljuk meg ugyanezt megcsinálni úgy, hogy egy forgószéken ülsz, amit könnyű elfordítani. Ugyanúgy felnyúlsz, hogy megállítsd a kikapcsolt ventilátort, de most már nem tudod megtenni, mert a ventilátorral és a székkel együtt elfordulsz te is. Persze lassítod a forgást, mert ugyanaz a perdület nagyobb tömegre lassabb forgást eredményez, de teljesen megállítani elméletben nem tudnád (a gyakorlatban az egyéb súrlódások miatt előbb-utóbb megáll teljesen).
A helikopter esete a második, mert a levegőben nem tud úgymond "belekapaszkodni" a földbe, hogy átadja a rotor perdületét. Mintha a forgószéken ülne, de ugye nem ül a forgószéken, és tulajdonképpen ezért zuhan le.
A másik dolog, amibe inkább már ne is menjünk bele, hogy a rotor valószínűleg nem olyan anyagból van, ami kibír ilyen mértékű erőhatásokat torzulás nélkül.
Kicsit terjengős lett... de remélem érthető. És remélem nem gond, hogy egy kicsit elszabadultam :)
+3
VÁLASZ
.::JunKieEQ::. 2012. 06. 20. 10:58 | #2
Persze... fél minisec alatt le lehet fékezni.... :DDDD Ezt te se gondoltad komolyan...
+1
VÁLASZ
de a faszi ha nem piszkálja most nem lenne min gondolkodni :)