Ne maradj le a legjobb izékről, iratkozz fel a heti hírlevélre:
Swordfish 2012. 02. 02. 14:03 | #30
Legalább sosem lesz hengerfejes :D
lightsout 2012. 02. 02. 00:18 | #29
Nah egy kicsit utánna kutattam, mert érdekelt a dolog, végülis a szembeállított dugattyús motorok régóta léteznek, (pl: repülő motorok, mozdonyoknál, nagyobb generátoroknál) viszont ezek hatalmasak, szval itt inkább ennek a technológiának a kompaktabbá tételéről van szó.
Stickhorse 2012. 02. 01. 23:07 | #28
Ez így reálisnak tűnik, meg megmaradt és gyorsan felelevenített fizikatudásom alapján az is, és tény, ebbe én eddig nem gondoltam bele. Viszont abba igen, hogy a fejlesztő is úgy nyilatkozik, hogy egy átlagos (gondolom itt egy "klasszikus Otto-motorra" gondol) motorhoz képest 50%-kal kevesebb fogyasztás és alkatrészigény érhető el, mellette súlycsökkenéssel. Tehát valószínű, hogy ezt ők is ugyanakkora hatásfokhoz és teljesítményhez mérték, pusztán szövegértelmezés alapján is. Ilyen alapon viszont még mindig látom a relevanciát a dologban, hiszen egyszerű józan paraszti ésszel is oda jutok, hogy ha sikerült elérniük, hogy 50%-os fogyasztáscsökkenés és alkatrészcsökkenés mellett ugyanakkora hatásfokot produkáljon, és ezzel a teljesítménnyel ráadásul kisebb tömeget kelljen megmozdítani, akkor összességében több szempontból is csak jól járhatunk a dologgal. Bár az alapján, amit írtál, már nem látom át teljesen, hogy az üzemanyag-fogyasztást milyen módon csökkentették a felére, hiszen én ugye eddig tévesen abban gondolkodtam, hogy az azonos munkahengerben dolgozó két dugattyú az ugyanakkora, üzemanyagból felszabaduló energiát kétszer olyan hatékonyan juttatja el a tengelyhez, pusztán azért, merthát ugye két mozgó dugattyú van. De az alapján, amit te itt leírtál, ez nyilvánvalóan nincs így.
Előzmény: sakos (24) 0 VÁLASZ
purplehaze 2012. 02. 01. 22:59 | #27
de ha már zene akkor:
http://www.youtube.com/watch?v=XRXwWbo_mX0
(0:58-tol)
Tooni 2012. 02. 01. 22:50 | #26
Előzmény: purplehaze (25) 0 VÁLASZ
purplehaze 2012. 02. 01. 22:37 | #25
A két gép hangja között annyi a külömbség kb, mint a zenében Beethovent vagy Chopint hallgatni
Előzmény: justil (21) 0 VÁLASZ
sakos 2012. 02. 01. 22:34 | #24
Ez fizika. Ugyanakkora a középnyomás, mint egy hagyományos hengerben. Kétszer akkora a munkavégző felület, tehát mondhatjuk, hogy kétszer akkora az erő (F=p*A). Viszont az elmozdulás dugattyúnként feleakkora, a munka pedig erő*út w=F*s. Vagyis kétszer akkora erő, fele akkora úton. Ugyanaz, mintha egy nagyobb furatú kisebb löketű motort csinálnánk.

Lehet, hogy összességében jobb ennek az elrendezésnek a termikus hatásfoka, de az, hogy a nyomás a statikus felületekre is hat, az önmagában nem veszteség.

Előzmény: Stickhorse (18) 0 VÁLASZ
Stickhorse 2012. 02. 01. 22:28 | #23
Gondolhattam volna, hogy csak egy kicsi utánajárást igényel...nameg azt is, hogy repülőgépmotorban alkalmazták, ott szoktak ilyen okosságokat kitalálni különböző henger meg dugattyúelrendezésekre :D
Előzmény: nagydee (22) 0 VÁLASZ
nagydee
nagydee 2012. 02. 01. 22:01 | #22
" Ez egy tipikusan ilyen fejlesztés, nem akarom elhinni, hogy ezzel eddig senki nem próbálkozott, annyira egyértelműen jó megoldásnak tűnik."

http://en.wikipedia.org/wiki/Junkers_Jumo_205
Előzmény: Stickhorse (13) 0 VÁLASZ
justil 2012. 02. 01. 21:55 | #21
Há' nemtom, én maradok a ferkánál, jóval kultúráltabb és harapósabb. Ez a jenki style gurgula sose volt a zsánerem...
Előzmény: purplehaze (19) 0 VÁLASZ
justil 2012. 02. 01. 21:51 | #20
Thank you, captain obvious!
Előzmény: kiisb (5) 0 VÁLASZ
purplehaze 2012. 02. 01. 21:31 | #19
de ilyen már sosem :'( (vigyázat NSFW kategoria)

http://www.youtube.com/watch?v=6uW0dJyMKsU
Előzmény: justil (1) 0 VÁLASZ
Stickhorse 2012. 02. 01. 20:18 | #18
A dolog forradalmisága szerintem pont abban rejlik, hogy a szembeMOZGÓ dugattyú egy statikus, tehát hasznos erőkifejtésre alkalmatlan hengerfejet vált fel. A két mozgó dugattyú így egy időben fejt ki hatást a forgattyústengelyre (mint ahogy a Tooni által linkelt videóban említik, a felső dugattyú "húzza", az alsó pedig tolja, de ugyebár a tengely kialakítása miatt mindegyik erőhatás végső soron forgómozgássá alakul). Tehát a lényeg, hogy egy dugattyú helyett egy robbanással két dugattyú fejt ki erőhatást a tengelyre, valószínűleg így nagyobb hatásfokkal dolgoznak, mintha az adott hengerben csak egy dugattyú működne. Nekem inkább az a kérdéses, hogy mindezt hogyan fogják kétütemű rendszerben megoldani, elég nehéz lehet a henger égésterében, tehát a két dugattyú között mindenféle járatokkal megoldani a kétütemű működést lehetővé tevő üzemanyag-égéstermék áramlást, de végülis csak jó helyen kialakított járatok kérdése. Mivel kétüteműre tervezik, így a klasszikus értelemben vett szelepekre nem feltétlenül van szükség, a dugattyú által keltett vákuum és a dugattyú fizikai jelenléte a beömlőnyílások előtt szabályozhatja az üzemanyagkeverék meg az égéstermék mozgását. Az más kérdés, hogy a kétütemű motorokat pont amiatt támadják, mert nem olyan tiszta az égésük, mint a négyüteműek esetében. A hosszú hajtókar pedig szerintem ahogy korábban írtam, a mai anyagösszetételek mellett nem okozhat komolyabb problémát, valamilyen jól profillal tervezett könnyű, de erős alumíniummegoldás simán elképzelhető.
Előzmény: sakos (17) 0 VÁLASZ
sakos 2012. 02. 01. 19:21 | #17
Lehet, hogy én nem értek valamit, de egyáltalán nem látom forradalminak, hogy a hengerfejet egy szembemozgó dugattyúval helyettesítik.
Lassabban mozognak a dugattyúk rendben, de mekkora a hajtókar, ráadásul a távolabbi dugattyún duplázva. Szóval bőven nőnek a tömegek. És a szelepekkel mi van? Szívás, kipufogás hogy működik? Emisszióval mi van?

Ennél sokkal ötletesebb megoldásokat láttam már a neten. Persze egyikből sem lett semmi.
Előzmény: kiisb (8) 0 VÁLASZ
Stickhorse 2012. 02. 01. 17:49 | #16
Meglepődnék, ha 1-1 ilyen kétdugattyús henger 100%-osan ki tudná váltani 2 különálló, egy dugattyús henger teljesítményét. De ha mondjuk azt vesszük, hogy kizárólag a henger hatásfokát tekintve van 15-20% veszteségünk, viszont emellett képesek tartani az 50%-os alkatrészcsökkenést, ezzel együtt mondjuk 20-30%-os súlycsökkenést, meg ezt az 50%-os fogyasztáscsökkenést, azért az utóbbi 3 adat bőven ellensúlyozná az egy hengerre jutó hatásfokcsökkenést. Sőt, ha a hatásfokcsökkenés mellett esetleg arányosan jóval nagyobb súlycsökkenés következne be, végeredményben ez a rendszer nemhogy csökkentené, de még növelné is a motor teljesítményét. Arról már nem is beszélve, hogy a kevesebb alkatrész relatíve kevesebb meghibásodási lehetőséggel is jár. A külső dugattyúkart meg valószínűleg szépen beburkolnák valamivel, hogy ne a levegőben dolgozzon, az szerintem nem megoldhatatlan. Elég "utópisztikusan" jó megoldásnak tűnik, de el tudok képzelni olyan arányszámokat, amik mellett tényleg megérné belevágni.
Előzmény: kicsicece (15) 0 VÁLASZ
kicsicece 2012. 02. 01. 16:38 | #15
Kiváncsi lennék hogy szerelik... Meg nem tudom, nekem nem tünik sokkal nagyon hatásfokúnak, de hajrá.
Viszont a szélső dugattyúk hajtókarjával nem tudom mit akarnak kezdeni, azért azt valahova elkéne tenni, mert a videón kicsit levegőn van tőle a dugattyú nagy része is. A Wankel motor óta nem nagyon emléxek új fejlesztésre belső égésüek terén 8)
Stickhorse 2012. 02. 01. 16:06 | #14
Pontosítanék így mégegyszer átgondolva :D olyan nyilván nincs, hogy sűrítés közben is forgómozgássá alakítható erőt ad át a dugattyú a tengelynek, a fordulatonkénti hasznos munkavégzést a kétütemű megoldás biztosítja. Az viszont továbbra is áll, hogy mivel egy robbanás két dugattyút hajt, így relatíve nagyobb lesz egy henger teljesítménye, amivel csökkenthető a hengerek és egyéb kapcsolódó alkatrészek száma azonos teljesítmény eléréséhez.
Előzmény: Stickhorse (13) 0 VÁLASZ
Stickhorse 2012. 02. 01. 15:49 | #13
Nem tudom hol és kitől hallottam, hogy az az igazán jó találmány, mit meglátva azon kezd el gondolkodni az ember, hogy miért nem neki jutott előbb eszébe. Ez egy tipikusan ilyen fejlesztés, nem akarom elhinni, hogy ezzel eddig senki nem próbálkozott, annyira egyértelműen jó megoldásnak tűnik. Még így "műkedvelőként" és a Tooni által linkelt videó nehézkes érthetősége mellett is azt mondom, hogy nagyon jó az elképzelés. A kevesebb alkatrész nyilván relatív, ha jól értelmezem, akkor lényegében úgy értendő, hogy az egymásba forgatott dugattyúk ellentétes mozgása miatt a hengerekből mindig érkezik olyan erőhatás a tengelyre, ami forgómozgássá alakul, így nincsenek "üresjáratos" szakaszok egy-egy henger tekintve. Emiatt lényegében az új elrendezésben egy hengerben nagyobb munkavégzés folyik, mint a régiben, ha nem is tudja átvenni teljesen korábbi 2 henger teljesítményét, de azt megközelíti. Ezért csökkenthető a hengerek száma, a befecskendezéshez szükséges alkatrészek száma stb. Az egyetlen ami nekem ránézésre aggasztó az a hosszabb dugattyúrúd, de ma már biztos vannak ehhez megfelelően erős anyagok, meg olyan profilú kialakítások amik biztonságos és tartós működést eredményeznek.
lightsout 2012. 02. 01. 14:28 | #12
Nagyon tetszik, csak a kevesebb alkatrész dolgot nem látom, meg megnéznék egy teljes befecskendező rendszerrel is egy iylet.
kiisb 2012. 02. 01. 14:08 | #11
Aha, ahogy nézem a videót, még egy érvet találtam mellette. A szembe mozgó dugattyúkkal kialakítható az ideális gömb alakú égéstér.

Meg még egy csomó okos dolgot magyaráz a bácsi.
Előzmény: Tooni (9) 0 VÁLASZ
kiisb 2012. 02. 01. 14:05 | #10
Köhi! :)
Előzmény: Tooni (9) 0 VÁLASZ
Tooni 2012. 02. 01. 14:02 | #9
Azoknak akik nem kerestek eddig rá yt-on: http://www.youtube.com/watch?v=5Y8QqeuvArE
kiisb 2012. 02. 01. 13:52 | #8
Ahogy elnézem ezt a szerkezetet, az egymással szemben mozgó alkatrészek megoldják a kiegyensúlyozás problémájának egy részét, a rövidebb úton járó dugattyúk pedig szélesebb fordulatszám tartományt tesznek lehetővé. A boxer elrendezés miatt pedig alacsonyabb súlypontot lehet elérni. Máris tetszik az ötlet. :)
Tooni 2012. 02. 01. 13:51 | #7
Mevan? :D
Előzmény: .::JunKieEQ::. (6) 0 VÁLASZ
.::JunKieEQ::.
.::JunKieEQ::. 2012. 02. 01. 13:47 | #6
Segítek megtalálni : Tükrösszekrény, kis fiola... :)
Előzmény: Tooni (3) 0 VÁLASZ
kiisb 2012. 02. 01. 13:44 | #5
Nem, olyan hangja sosem lesz. Az egy V8-as motor.

Ilyen hangja lesz, mert ez egy boxer motor:
http://youtu.be/gDYuG1-Rlt0
Előzmény: justil (1) 0 VÁLASZ
exortus 2012. 02. 01. 13:41 | #4
Bocsi, hogy ki kell ábrándítsalak, de minden egyes olajár duplázódásra a kitermelhető készlet megtöbbszöröződik, a motorok fejlődésével pedig kifizethetővé válik.
Ott van például olajhomok és az olajpala, az a jelenlegi fogyasztási szinten plusz 100-150 év olajat jelent, az ilyen találmányok révén pedig kifizethetővé válik.
Az olaj használatát igazából nem akkor fogjuk megszüntetni, amikor kifogy, hanem amikor már más olcsóbb lesz.
Előzmény: Hantaboy (2) 0 VÁLASZ
Tooni 2012. 02. 01. 13:09 | #3
Minden autónak olyan hangja lesz, ha AXE-ot tankolsz bele!
Hiányolom IC Wiener-t. Hova lett az az ember is, most megmondhatná miért jobb ez a motor a többinél.
WIENER!!! ÍRJ!!! Kellene kérdezzek tőled valamit, mert lusta vagyok rákeresni. Meg azt sem tudom mit keressek.
Előzmény: justil (1) 0 VÁLASZ
Hantaboy
Hantaboy 2012. 02. 01. 12:53 | #2
Ez a találmány olyan mint pénztárcát venni az utolsó forintjaidból.
Inkább az alternatív megoldásokat kutatnák, mint próbálnák odázni az elkerülhetetlent (előbb utóbb elfog fogyni a kőolaj, és a földgáz). Vagy majd visszatérünk a fagázos autókra? Vagy ha kiderül, hogy valamelyik politikusnak plutónium finomítója van, akkor talán atom meghajtásúak lesznek az autók :P
justil 2012. 02. 01. 12:44 | #1